Mavefornemmelser - kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 14 næsten 15 om 5 dage. Mig og min kæreste har haft rimelig meget sex på det sidste. Vi har gjort det lidt uden kondom, men det var ikke super meget. Kan man blive gravid af at gøre det uden kondom, selvom han ikke kommer ?

Men vi har brugt kondom (den her gang), men så gik kondomet i stykker. Vi opdagede det først lige da han skulle til at komme. Jeg har nemlig fået nogle underlige mave fornemmelser... Jeg kan ikke fortælle mine forældre det...

Skal jeg tage en test (dem man selv kan købe) eller hvad skal jeg gøre?

Kan jeg være gravid??

Hilsen den meget bange pige - 15 år

SVAR:

Kære bange pige

Tak for dit brev. Du viser os tillid ved at spørge og ved at fortælle ærligt om jeres situation. Jeg vil være lige så ærlig overfor dig:

Jeg kan godt forstå, du er bange for at være blevet gravid, for du er alt for ung til at skulle være mor nu. Kan man blive gravid af at dyrke sex uden kondom eller anden beskyttelse? Ja, det kan man. Du skriver, at I kun har gjort det "en lille smule" uden kondom, men én gang uden kondom er nok. Hvis du har ægløsning (og det har du 14 dage før, din menstruation skal komme) så bliver du gravid, hvis der kommer en sædcelle op og befrugter ægget.

Gravid er altså ikke noget, du kan blive "lidt" eller "meget" og muligheden for at blive gravid er der i dagene før og efter din ægløsning. Din ægløsning kommer altid 14 dage før den næste menstruation. Hvis du har en helt regelmæssig menstruation, kan du altså regne ud, hvornår der er mulighed for at blive gravid.

Du kan læse mere i vores tema Sådan opstår en graviditet.

Mavesmerter - er man så gravid?

Det, du mærker i maven, kan meget vel være bekymring og angst for at være gravid. Fordi I har haft ubeskyttet sex, synes jeg helt sikkert, du skal tage en graviditetstest, som du kan købe i Matas, på apoteket eller i et supermarked. Der ligger en lille folder i pakken, der forklarer, hvordan du bruger den. Hvis du er gravid, skal du helt sikkert tale med nogle voksne om det, og du må også meget gerne skrive til os igen, så vi kan henvise dig til nogle gode steder at få hjælp.

Hvis du ikke er gravid

Lige nu mærker du angst og bekymring for at være blevet gravid. Det synes jeg, både du og din kæreste skal tage meget seriøst! Hvis I har sex - også selvom I bruger kondommet rigtigt - vil der altid være en lille mulighed for, at du bliver gravid. Når I nu ikke er klar til at være forældre, kan I jo overveje, om I skulle gemme sex lidt endnu?

Vær kærester på en sjov måde

Jeg bliver ked af det på jeres vegne, når jeg læser dit spørgsmål. Jeg synes, I ødelægger noget for jer selv ved at være kærester på den måde. For at sige det helt klart: Jeg mener, I er for unge til, at sex skal være en fast del af jeres forhold! I er fysisk klar til at have sex - I kan begge få udløsning osv, men I er IKKE følelsesmæssigt og personligt klar til det endnu.

Din seksualitet vil udvikle sig og forandre sig meget, samtidig med, at du bliver en moden, voksen kvinde, der kender dig selv og ved, hvad du vil. Først når du hviler trygt i at være dig, ved hvad du vil med uddannelse, med parforhold/familie, med dine venner og meget andet, er du så moden som menneske, at du også er klar til at dele det allermest intime, følsomme og dyrebare af dig selv.

Der er mange andre måder, I kan glæde jer over hinanden og være sammen på, på en hyggelig og fortrolig måde, der skaber tryghed og tillid. Sex er en meget intim og privat ting at dele, og det er ikke det samme som lidt hyggeligt kæleri. Hvis I vil vise modenhed og ansvarlighed, så sætter I nogle grænser for, hvor langt I vil gå. F.eks. at I ikke tager tøjet af, men nøjes med at kramme og kysse og vise hinanden glæde ved hinanden på den måde.

Pas godt på jer selv og hinanden

Det er desværre sådan, at det på film, reklamer og plakater kan se ud, som om sex er den mest selvfølgelige og ukomplicerede måde at vise, at man er kærester på. Men sådan er virkeligheden ikke. Det kan tage lang tid, før man i et forhold er parat til at give så meget af sig selv, som man gør ved at være sammen seksuelt. Der skal bygges en tryghed og tillid op, en respekt for hinanden, som skal sikre, at sex ikke bliver noget, der laver "huller" i jer begge to. "Huller" i jeres følelsesliv, som kan komme til at gøre meget ondt senere hen.

Om måske 2, 5 eller endda 15 år, finder du den mand, du vil dele hele dit liv med, og så kan det blive svært for dig at få et skønt, vildt, kærligt og trygt sexliv med ham, fordi du allerede har delt sex med andre.

Jeg synes, du skal læse denne artikel: Værd at vente på og så tænke dig rigtig godt om. Din seksualitet er i fuld udvikling. Du skal passe rigtig godt på, at du ikke ødelægger noget for dig selv eller for den mand, du skal leve med resten af dit liv.

MÅske kan I sammen læse og snakke om nogle artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.

Du skal selv tage ansvar for dit liv – og derfor er du nødt til at lytte godt efter og finde ud af, hvad du kan bruge det her råd til.

Jeg håber, du og din kæreste kan få det sjovt, hyggeligt og fortroligt sammen uden at prøve jer frem med sex. I har livet for jer. Nyd det og pas på jer selv og hinanden.

Venlig hilsen
Ida Rom