Mangler én at elske, men vil ikke miste en ven - hvad gør jeg?
Hej A og E. Jeg er en ung fyr på 16. I en længere periode har jeg ønsket én, som jeg kan holde af. Én som jeg kan sige "jeg elsker dig" til. Hvad gør jeg? Jeg har endnu ikke haft en kæreste, selvom jeg har en masse pige venner, er jeg bange for at flirte igennem, fordi jeg gider ikke blive til grin eller miste min ven, men på den anden side så vil jeg heller ikke, at de får andre kærester i mellemtiden (dette har jeg prøvet 3 gange)
Venlig hilsen
Bach, 16 år

SVAR:
Kære ”Bach”
Tak for dit spørgsmål. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej i en god retning:
Din længsel er naturlig
Jeg tror, at vi mennesker er skabt til fællesskab. Vi har brug for at høre til i en familie og i et større fællesskab. Jeg tror også på, at vi er skabt til fællesskab med en af det andet køn. Derfor er det en helt naturlig og dejlig ting, at du længes efter at have en at elske og være sammen med. Men jeg tror, at det er meningen, at længslen efter fællesskab med en pige skal fylde dig med forventning, glæde og gåpåmod og ikke tristhed og bekymringer, som jeg fornemmer på dit spørgsmål. Derfor vil jeg udfordre dig til at overveje følgende:
Hvilke forventninger har du til pigen?
Prøv at overveje, om den længsel, du har, har et sundt udgangspunkt: Længes du efter en kæreste, fordi du mangler en, som fortæller dig, at du er god nok, og som du forventer vil bekræfte dig? Eller går du måske rundt og er trist over noget helt andet i virkeligheden, men tænker, at en kæreste ville hjælpe på det? Eller kan du faktisk godt selv lide den, du er, hviler du i dig selv - og glæder du dig til at vise en pige, alt det fantastiske du indeholder og glæde hende med det, gøre hende lykkelig?
Er du klar til en kæreste?
Du kan nok fornemme, hvor jeg vil hen med spørgsmålene. Jeg tror, det er meget vigtigt, inden man går ind i et forhold, at man føler sig hel i sig selv på en sådan måde, at man ikke bliver afhængig af det at have en kæreste. Jeg tror nemlig, at det først er, når du kan klare at være dig selv, at du er klar til at være sammen med en anden. Du skal ikke lede efter en kæreste, fordi du tror, du vil få det bedre med dig selv, det er ikke er et sundt udgangspunkt hverken for dig eller for den, du måtte blive kærester med.
Dyrk det som gør dig glad og skab venskaber for livet
I stedet synes jeg, du skal fylde din tilværelse med ting, som gør dig glad for dit liv, og som skaber et andet fokus. Gør de ting du bliver glad af, og som du ved, du er god til. Tilbring tid sammen med gode venner og øv dig i at glæde dem med det, du kan. Vis frimodigt hvem du er, og hvad du indeholder af gode ting. Du har hele livet foran dig endnu, og lige nu er venskaber noget af det bedste, du kan satse på. Kærester kan komme og gå i den alder, du er i nu, men venskaber kan holde hele livet.
En skønne dag er hun der
Bliver du forelsket undervejs, så overvej, om du er klar til at have en kæreste på den måde, at du ønsker at give af dig selv og ikke kun modtage. Er du klar, så spring ud i at vinde hende, med al din charme og målrettethed - og måske vil du en dag finde hende, du har ventet på.
Del dine tanker med andre
Jeg vil også udfordre dig til at tale med en, der er ældre end dig om dine tanker og følelser omkring, hvem du selv er. En, du har tillid til, og som kender dig godt, så vedkommende kan give dig nogle gode råd og få dig i den rigtige retning i forhold til dit billede af, hvem du er, og hvad der er sundt for dig. Tag evt. dit spørgsmål og mit svar med, så har du et udgangspunkt for snakken.
Held og lykke med det!
Benjamin