Lyst til at være min mand utro - strider mod mine værdier - hvad gør jeg?
Kære Adam og Eva, jeg er gift, har to børn, har det godt i mit forhold, er en tryghedsnarkoman, er kristen og ser ægteskabet som helligt - og så har jeg i øvrigt rigtig meget lyst til at være min mand utro med en kollega, jeg er blevet meget forelsket i...
Har i tankerne planlagt, hvordan jeg kan være sammen med min kollega og holde det skjult, så min mand ikke skal opdage det. Går fx og spekulerer på, om jeg kan planlægge at komme på kursus sammen med kollegaen. I hverdagen søger jeg for så ofte som muligt at komme i nærheden af ham, og han er konstant i mine tanker. Jeg ved ikke, om jeg ville kunne gøre noget, hvis jeg fik muligheden. Jeg tror ikke, jeg vil kunne overskue konsekvenserne - men det skræmmer mig, at jeg er så langt ude, som jeg er. Jeg synes slet ikke, jeg kan kende mig selv.
Hvorfor sker det i mit hoved? Jeg har det godt sammen med min mand, mine værdier er langt væk fra dette! Jeg har ikke nævnt det for nogen, faktisk er det skræmmende bare at skrive det ned hér. Som om det bliver mere farligt af at jeg sætter ord på. Jeg har aldrig troet, at jeg ville kunne være min mand utro. Jeg er ikke en, der fejler og svigter. Men hvad hvis jeg gør alligevel? Hvis glansbilledet krakelerer? Jeg ved ikke engang, hvad jeg helt konkret søger svar på... Er bare rigtig ked af det og har brug for at komme af med det. Har I noget at sige til sådan én som mig?
Hilsen den forvirrede med dårlig samvittighed, 33 år

SVAR:
Tak for din henvendelse.
Din lyst er ikke at være din mand utro!
Du skriver, at du har lyst til at være din mand utro. Det vil jeg gerne udfordre, for jeg tror faktisk ikke, at det er det, du har lyst til.
Jeg kan tage fejl. Men ud fra det, du i øvrigt skriver i dit brev, får jeg bestemt ikke opfattelsen af, at du har lyst til at være din mand utro – og dermed også være utro overfor dig selv og alt det, du står for.
Jeg bygger det på det, du skriver om dit forhold til din mand og på, at du har gjort dig en del tanker om, hvilke voldsomme konsekvenser utroskab vil få for – ikke blot dig selv og din mand – men også for jeres to børn.
Men hvad er det så, du har lyst til? Mit bud er, at du er blevet fascineret af din kollega i en sådan grad, at du har lyst til at være sammen med ham og tillige til at have sex med ham.
Man kan selvfølgelig sige, at forskellen mellem de to måder at anskue din situation på er ikke-eksisterende, da begge dele handler om at have sex med en anden end din mand. Men jeg mener faktisk, at det gør en stor forskel for den måde, du forholder dig til dit problem, om sagen er, at du har lyst til at være din mand utro, eller om du har vældig meget lyst til at have sex med en, som du er blevet fascineret af.
Store konsekvenser
Hvis du vælger at følge din lyst i denne sag, vil det få store konsekvenser. Det, du skriver, fortæller mig, at du har gjort dig overvejelser om, hvad du uundgåelig vil sætte over styr. Du kan måske holde din utroskab skjult for din mand. Men uanset om han opdager det eller ikke, vil du skulle leve med muligheden af, at han på et tidspunkt bliver klar over, hvad du har gjort. For en kvinde som dig, med de holdninger og værdier du har, vil det være slidsomt at leve med en sådan hemmelighed / risiko. Det vil pålægge dig en dårlig samvittighed, som det vil være meget besværlig for dig – både at leve med, og at komme af med.
Og når din mand bliver klar over din utroskab – og det er det mest sandsynlige, at han bliver det – kan din utroskab meget let få uoverskuelige konsekvenser for din familie – og dermed også for dine to børn.
En vigtig beslutning
Du kan vælge at følge din umiddelbare lyst og opsøge muligheden for at have sex med ham, du er fascineret af. Men du har også muligheden for at beslutte dig for, at du ikke vil – uanset at du har lyst til det. Skal dine varme følelser for din kollega eller din omsorg og ansvar overfor din mand og familie, være afgørende for dit valg?
Dit valg vil påvirke en hel del menneskers liv ganske meget! Og hvis din kollega oven i købet selv har familie, er det ikke blot dig selv og din egen familie dine handlinger vil få konsekvenser for.
Vurderer du, at det, du vil miste ved at have sex med din kollega, betyder mere for dig end det, du vil få ud af det? Tror du, at du efter at have sex med din kollega, vil fortryde det, du har gjort?
Jeg stiller dig disse spørgsmål, fordi jeg godt vil appellere til din fornuft og sunde dømmekraft. For når man er fascineret og har lyst til sex, kan det virke som en bedøvende indsprøjtning på fornuften. Men bedøvelser har det jo med over tid at forsvinde igen.
Du skriver, at du oplever det skræmmende, at skrive dine fantasier og tanker ned. Det kan jeg godt forstå. Men samtidig er det væsentligt, at du gør det, for det er med til at konfrontere dig med de konsekvenser det vil få, hvis du følger dine lyster. Det kan være skræmmende – men samtidig gavnligt for dig.
Mennesker tiltrækkes af hinanden!
Det, som du står midt i nu, sker for tusindvis af kvinder og mænd hver dag. Vi bliver fascinerede og tiltrukket af hinanden. Det kan du for så vidt ikke bruge til så meget, men jeg nævner det, fordi det er væsentligt, at vi hver især ikke tror, at vi er de eneste, det kan ske for. Og det er ikke unaturligt!
I vort samfund bruger rigtig mange (gifte) mænd og kvinder en stor del af dagen på arbejdspladsen. Vi bruger m.a.o. en stor del af vores tid sammen med andre end vores partner. Og hvor mennesker er sammen opstår der følelser, der fascineres vi og der bliver vi forelskede.
Måske søger vi spænding. Måske tiltrækkes vi af en krop. Måske får vi noget hos et menneske, som vi savner; positiv opmærksomhed og forståelse. Og nogle gange betyder det, at vi bliver forelsket.
Det hverken kan eller skal vi ændre på. Det afgørende er derimod, hvad vi gør, når det sker.
”Jeg vil aldrig kunne være min mand utro!”
Du skriver, at du aldrig har troet, at du ville kunne være min mand utro. Den seneste tid har vist dig, at det er en mulighed. Og netop dét kan være den positive erfaring, du tager med fra denne forelskelse i din kollega. Nu véd du, at risikoen for, at du kan blive din mand utro, er til stede.
Rigtig mange, som lever i et parforhold, udelukker ganske enkelt denne mulighed. Og netop dét kan vise sig at være fatalt, for det gør, at de er uden forsvar, når de så bliver fascineret af en anden end deres ægtefælle. Så står de pludselig midt i det, som ikke kunne ske. Og hvad gør man så?
Du har endnu ikke været din mand utro. Men du er optaget af fantasien om at have sex med en anden end ham, du har to børn sammen med. Du kan vælge, at følge din umiddelbare lyst. Men du er også i stand til at vælge at være tro mod dig selv, din mand og dine værdier.
Hvad kan du gøre?
Hvis du vælger, at du ikke vil følge dine lyster i den situation, du står i, så er her nogle råd, som vil kunne være til hjælp for dig.
Drop fantasierne og tankerne om, hvordan du kan være sammen med din kollega for at have sex. Du skriver, at han konstant er i dine tanker. Pålæg dig selv at lade dine tanker beskæftige sig med noget andet. Det er ikke nogen let øvelse, og det vil ikke lykkes fuldt ud. Men gør det alligevel - igen og igen.
Undlad at tage på de samme kurser som din kollega og lad være med på din arbejdsplads, at opsøge mulighederne for at være i nærheden af ham. I sidste konsekvens kan det være nødvendigt for dig, at søge at blive flyttet til en anden afdeling (så du ikke dagligt ser din kollega) eller helt skifte arbejdsplads.
Disse råd indebærer, at du gang på gang skal gøre andre valg end de valg, som du har umiddelbar lyst til at tage. Men det ér muligt at foretage den slags valg, hvis du tror på, at de er gode for dig selv og din familie.
Hvis du vælger fantasierne og de daglige muligheder for at være i nærheden af din kollega fra, vil du givetvis opleve det som et tab. Det, som det giver dig, at være i nærheden af din kollega, mister du, og ligeledes den spænding og tilfredsstillelse som fantasierne giver dig. Måske vil du ha´ en følelse nedtrykthed og uro. Måske vil du lettere blive irriteret eller ked af det.
Fyld din hverdag og dine tanker med andre ting, som du holder af. Gør ting sammen med din familie, brug tid sammen med din mand, så I har mulighed for at dele jeres liv og tanker med hinanden.
Måske kan du have glæde af at læse svar til andre kvinder, som har oplevet, at blive forelsket i en anden - her er et par forslag og du kan selv finde flere:
Elsker en anden, men vil ikke skilles – hvad gør jeg?
Livskrise – hvad gør jeg?
Flemming H. Møller, psykoterapeut og præst
Leksikon