Lymfekirtler hævet - er det normalt eller er der noget galt?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva, vil i ikke være søde at svare på dette? Er virkelig bange for der er noget galt med mig.

Jeg har her de sidste 3-4 dage ligget syg med lidt feber og hoste og snottet. Har det stadig lidt. Jeg kan mærke mine lymfekirtler på min hals føles hævet, er det normalt?

Jeg har så osse hørt, at man har lymfekirtler nede i lysken. Jeg har lige prøvet at mærke dernede og syntes også, den jeg har i højre side føles hævet.

Kan i hvert fald mærke den mere end den venstre. Jeg ved ikke, hvor lymfekirtler sidder i lysken, så ved ikke om det er noget helt andet, jeg rør ved.

Det jeg kan mærke sidder samme sted som min højre brystvorte. Altså hvis jeg rør ved min brystvorte og køre lige ned kommer jeg ned til det, jeg kan mærke. Jeg har først lige lagt mærke til det her for 30-40 minutter siden.

Ville bare skrive ind, fordi har hørt så meget om, at hvis man har hævet lymfekirtler i lysken, kan det være et tegn på kræft, er virkelig virkelig bange for, jeg har det.

Det har ikke irriteret mig, den er ikke øm eller noget.

Jeg føler mig ikke mere træt end normalt og sveder ikke mere om natten, end jeg plejer. Og har heller ikke haft vægttab.

Er det mine lymfekirtler, jeg trykker på? eller er det noget helt andet?

Som sagt har jeg først lige lagt mærke til det her til morges.

Syntes , at jeg skal give det 3 ugers tid og se, om den forandrer sig?

Hvis den bliver større, kontakter jeg selvfølgelig en læge, men hvis den er ligesom nu.
Hvad skal jeg så gøre?

Håber virkelig jeg får et svar hurtigst muligt. Har brugt lang tid på at forklare/skrive det her, så ville være glad, hvis vedkommende, der svarer gør det samme og ikke bare beder mig om at gå til læge.

Tak fordi I ville lytte! Hilsen Ole, 14 år

SVAR:

Hej Ole

Det er godt at høre, at du har det godt igen. Du har ret, at hævede lymfeknuder kan være tegn på kræft, men det er det meget sjældent, hvis de bliver forstørrede i forbindelse med feber mm, men det er meget vigtigt, at de så skal blive små igen ret hurtigt....Dette er noget, som en 14 årig dreng ikke selv kan vurdere. Du er nødt til at fortælle dette til dine forældre, selvom det er meget usandsynligt, at du er alvorlig syg....

Roland