Langdistance forelskelse – hvordan kommer jeg videre?
Jeg er virkelig forelsket i en fra et andet sted i landet. Det har været sådan i et halvt år, og jeg kan virkelig ikke holde det ud mere, fordi jeg har det enormt skidt med det. Jeg har hende på hjernen 24/7, og jeg kan knap nok sove.
Jeg mødte hende sidste sommer, men da jeg er en af de meget nervøse typer, så turde jeg ikke engang at kigge på hende dengang. Vi har snakket og skrevet sammen et par gange. Men i det seneste halve år er det virkelig ikke gået godt. Vi har næsten ikke skrevet sammen i det halve år. Jeg har fortalt hende, at jeg er helt skudt i hende.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg så kommer videre derfra? Jeg håber virkelig, i kan hjælpe mig.
Depressionen, 16 år

SVAR:
Kære dig
Tak fordi du skriver til os. Jeg fonemmer virkelig, at det her fylder meget for dig.
Forelskelse er vanvittigt dejligt, og kan samtidig være vanvittigt kompliceret og svært, hvis ikke følelserne opleves gengældt af den, man er forelsket i. Og jeg fornemmer, at det er der, du står. Du har skrevet til pigen, at du er helt skudt i hende, men ikke skrevet, hvad hun har svaret. Men ud fra dit spørgsmål om, hvordan du skal komme videre, tolker jeg det som om, at hendes svar har været negativt i dine øjne.
Jeg vil gerne opfordre dig til at læse denne artikel, da den indeholder meget af det, som jeg har lyst til at skrive til dig: Slå koldt vand i blodet.
Det vil også være fint, hvis du vil læse denne: Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Øv, tænker du måske efter at have læst specielt den første artikel. Og det forstår jeg godt, du kan tænke. Men som artiklens forfatter skriver, så er det ikke alle forelskelser, vi skal gå efter.
I bor langt fra hinanden, har talt og skrevet lidt sammen, men I har ikke de store muligheder for at lære hinanden godt at kende, medmindre der er mulighed for, at I kan bruge tid sammen.
Opgiv håbet
Så mit råd til dig er faktisk, at du skal opgive håbet om at blive kærester med hende – og samtidig opleve en frihed i det. Som der står i den første artikel, jeg har henvist til, kan en forelskelse hjælpes på vej – begge veje. Det betyder, at man kan vælge at dyrke forelskelsen eller vælge at ”glemme” den.
Og at ”glemme” den kan måske betyde, at du skal slette hende fra Facebook, slette gamle sms beskeder fra hende osv., så du ikke bliver mindet om hende, hver gang du ser på din telefon eller computer.
Det bliver ikke let, det kan jeg love dig, og det vil gøre ondt – men kun i et stykke tid. For efterhånden vil længslen og smerten blive mindre og lettere at leve med. Vælger du at dyrke forelskelsen, holder du dig selv fast i et falsk håb, som ikke fører til noget videre. På den måde forlænger du bare det svære og trælse i stedet for at tage det på en gang.
Det er nok ikke det her svar, du havde ønsket. Men jeg kan desværre ikke give dig et råd om, hvordan du kan vinde hendes hjerte og få hende til at gengælde dine følelser. Alligevel håber jeg, du opdager, at rådet kan bruges til noget.
Skriv igen
Har du spørgsmål til noget af det, som jeg har skrevet til dig, eller er der noget, du gerne vil have uddybet, er du velkommen til at skrive til os igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste i det, du skal igennem nu …
Steen