Kvalme og ondt i maven efter sex - kan jeg være gravid?
Hej.
Min kæreste og jeg prøvede på at have sex i onsdags, og vi havde kondom.
Men vi kunne ikke, dvs at hans penis ikke var inde i mig.
Men torsdag fik jeg kvalme og ondt i maven??
Kan jeg være gravid?
Amalie

SVAR:
Kære Amalie
Ingen grund til bekymring
Sandsynligheden, for at du skulle være blevet gravid, er meget lille. Dels brugte I et kondom, og dels var din kæreste ikke inde i dig. Du kan læse lidt mere her, om hvornår man risikerer graviditet: Hjælp - risikerer vi graviditet
Pas godt på dig selv
Hvorfor du fik kvalme og ondt i maven dagen efter, kan jeg ikke svare dig på, men havde du været gravid, er det mest sandsynligt, at de symptomer først ville være kommet senere.
Måske var det i virkeligheden bekymringen for, om du kunne være blevet gravid, der gav dig ondt i maven og kvalme?
Jeg kender ikke din alder og din livssituation, men jeg forestiller mig, at det må være hårdt at gå rundt og være bekymret for, om du mon er gravid. Det er godt at høre, at du og din kæreste bruger kondom og dermed passer på hinanden i forhold til uønsket graviditet og kønssygdomme. Samtidig må vi bare erkende, at ingen prævention er 100% sikker, og bekymringen for en uønsket graviditet vil altid ligge og lure, når man er seksuelt aktiv.
Jeg vil opfordre dig til at tage en snak med din kæreste om, hvordan I bedst passer på hinanden og om I er parate til at have sex med alt, hvad det indebærer. Her kan du læse lidt mere om, hvordan vi her på Adam og Eva tænker, man kan passe godt på sit sexliv:  Pas godt på dit sexliv
Jeg håber, du synes, det var et brugbart svar.
Kærlig hilsen Johanne
Johanne Kammersgaard Ipsen
Skrevet af:
Johanne Kammersgaard Ipsen
Sygeplejerske
adamogeva.dk