Kraftig menstruation – kan det skyldes fortrydelsespille?

Vis spørgsmål

Hej

For lidt under en uge siden havde min kæreste og jeg ubeskyttet sex for allerførste gang. Jeg tog en fortrydelsespille lige efter og endte med at få min menstruation tre dage for tidligt, så går ud fra, jeg ikke er gravid.

Men synes, der er noget mærkeligt ved min blødning: På femte dag begyndte jeg om aftenen at bløde kraftigt. Det kom ud over mit tøj og hele min seng. Kan det være pga. pillen?

Min menstruation varer normalt 7-8 dage, og den er denne gang længere, end den plejer at være.

S, 19 år


SVAR:

Hej S

Fortrydelsespillen kan give kraftig blødning

Ud fra det du skriver, lyder det, som om du har taget fortrydelsespillen helt efter forskriften, og de ændringer af din menstruation, du beskriver, er netop en af bivirkningerne til pillen. Fortrydelsespillen indeholder store mængder syntetisk fremstillet gestagen (et kønshormon). Det hæmmer bl.a. ægløsningen, men hæmmer også et evt. befrugtet ægs mulighed for at sætte sig fast på livmodervæggen. Dermed kan pillen virke som en meget tidlig medicinsk abort. Det er vigtigt, man er klar over det, når man beslutter sig for at tage pillen.

Fortrydelsespillen kan medføre både pletblødninger og forstyrrelser i menstruationscyklussen. Det er i udgangspunktet ikke farligt, og din menstruationscyklus vil højst sandsynligt blive normal igen indenfor et par måneder.

Tag en graviditetstest

Du skriver, at du går ud fra, du ikke er gravid. Har du undersøgt det med en graviditetstest? Det vil være en god idé, hvis du er i tvivl, om du har taget fortrydelsespillen korrekt eller har kastet op (den høje dosis kønshormon i pillen kan ofte give kvalme og opkastning), så virkningen ikke er sikker. Du kan læse mere om nødprævention på patienthåndbogen

Tal med din læge

Hvis du har en unormal lang blødning, fortsat pletblødning eller smerter, skal du undersøges hos din læge. Det anbefales ikke, at man anvender fortrydelsespiller som primær prævention, men kun i tilfælde, hvor anden prævention har svigtet, fx et kondom er sprunget. Det er derfor, det kaldes nødprævention.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale, at du snarest kontakter din læge og beder om vejledning om præventionsmuligheder, der kan fungere bedre for dig. Du kan læse mere om præventionsformer i vores artikel Prævention.

Du kan også læse svar til andre i samme situation:
Kraftig blødning efter fortrydelsespille – er det farligt?
Var det menstruation eller en pletblødning efter fortrydelsespille?

Venlig hilsen
Maria Fischer-Nielsen


Maria Fischer-Nielsen

Skrevet af:

Maria Fischer-Nielsen

Praktiserende læge

adamogeva.dk

Annoncer