Kraftig blødning efter fortrydelsespille – er det farligt?

Vis spørgsmål

Jeg tog en fortrydelsespille 10 timer efter samleje. Min menstruation sluttede tre dage inden, jeg tog pillen. En uge efter fik jeg menstruation igen, og kraftigere end jeg plejer.

Har haft regelmæssig menstruation i 4 år; den har aldrig været så tidlig før.

Skyldes det pillen? Og er det farligt?

S, 16 år

SVAR:

Kære S

Ud fra det du skriver, lyder det, som om du har taget fortrydelsespillen helt efter forskriften, og det du beskriver, er netop en af bivirkningerne til pillen.

Om fortrydelsespillen

Fortrydelsespiller kan medføre både pletblødninger og forstyrrelser i menstruationscyklussen. Det er i udgangspunktet ikke farligt, og din menstruationscyklus vil højst sandsynligt blive normal igen indenfor et par måneder.

Fortrydelsespillen indeholder store mængder syntetisk fremstillet gestagen (et kønshormon). Det hæmmer bl.a. ægløsningen, men hæmmer også et evt. befrugtet ægs mulighed for at sætte sig fast på livmodervæggen. Dermed kan pillen virke som en meget tidlig medicinsk abort. Det er vigtigt, man er klar over det, når man beslutter sig for at tage pillen.

Prævention

Nu ved jeg jo ikke, hvorfor du valgte at bruge fortrydelsespillen, men det er vigtigt at pointere, at man generelt ikke anbefaler at anvende fortrydelsespiller som primær prævention, men kun i tilfælde, hvor anden prævention har svigtet. Derfor kaldes det også nødprævention.

Hvis du er i tvivl om, hvilken prævention, du og din kæreste ønsker at bruge, vil jeg anbefale, at du læser lidt yderligere om prævention her på siden – se fx artiklen Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? Tag også en snak med din kæreste og evt. din læge om, hvilken prævention der passer bedst til jer.

Tryg sex

Jeg vil også gerne sige, at god sex i høj grad kræver trygge rammer og stor tillid til den, man er sammen med. Jeg tror, at denne tryghed først og fremmest er at finde i ægteskabet, hvor man har givet hinanden et løfte om at elske og ære hinanden og blive sammen hele livet.

Du kan læse mere om fordele ved at vente med sex i artiklen 10 gode grunde til at vente med sex, og du kan finde både artikler og svar om det i temaet Teenager og sex.

Jeg håber, du kan bruge svaret!

Vh Samuel