Kondomet springer gang på gang!! Hvad sker der?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 16 år og har haft sex med min kæreste for første gang for 2-3 måneder siden, og efter første gang har vi gjort det op til flere gange på en dag.
Den sidste måned har vi haft nogle problemer omkring prævention. Jeg ved godt, hvordan man sætter et kondom på, og jeg har utrolig meget viden om sex og har øvet mig på en flamingopenis mange gange inden mit første samleje, og har dermed også fået bekræftet, at jeg har helt styr på det.
Men en dag sprang kondomet og han kom i mig. Jeg susede ud af døren og fik en fortrydelsespille, og tog efterfølgende en graviditetstest, som heldigvis var negativ. Efter dette uheld har jeg stoppet ham, inden han kom, men kondomet er efterfølgende sprunget mange gange. Det springer næsten hver gang, vi har sex, og det er altid det samme sted, det springer.... På siden af kondomet.
Kondomet passer ham fint. Vi har mål på det, og jeg er fint våd og kondomerne er ikke for gamle.. Så mit spørgsmål er: Hvad sker der?
Hilsen den frustrerede pige, 16 år

SVAR:
Kære frustrerede pige!
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, det må være frustrerende at kondomerne springer! Det er meningen at prævention skal være til at stole på og give tryghed – ikke at det skal være årsag til bekymring og usikkerhed.
Forskellige årsager:
• - Smykker, en spids eller flosset negl river kondomet i stykker.
Lille risiko, da kondomet er så stærkt, at der skal udøves ret meget vold på det, før det går i stykker. Pas alligevel på ikke at beskadige kondomet med smykker med skarpe kanter eller med neglene. Folien er lavet således, at den let lader sig rive op alle steder og kan have skarpe kanter.
• - Hvis kvinden ikke har været helt klar og derfor er tør i skeden, og samlejet har været meget heftigt. Lille risiko, men tørheden sammen med de heftige bevægelser, kan få kondomet til at revne. Hvis kvinden er tør i skeden, så anvend mere glidecreme, efter de forskrifter der er i brugsanvisningen. Brug kun glidecreme, der er beregnet til brug sammen med kondomer.
• - Analt samleje
Lille risiko, på grund af muligheder for slaggelignende urenheder og den manglende naturlige befugtning. Den lille risiko, der er ved analt samleje, kan nedsættes betydeligt ved anvendelse af ekstra vandbaseret glidecreme.
• - Udløbsdatoen er overskredet.
Generelt bør kondomer aldrig anvendes efter at udløbsdatoen er overskredet.
• - Barbering af det behårede område omkring de kvindelige kønsdele (skamlæber).
Moderat risiko, på grund af de ofte stive hårstubbe i det barberede område. Anvendelse af glidecreme kan nedsætte risikoen betydeligt.
• - Partneren anvender en eller anden for for vaginal - eller analpræparat. Moderat risiko, da der kan være vaginal - eller analpræparater, der her en skadelig virkning over for gummiet i kondomer. Brug kun vaginal - eller analpræparater der er egnede til brug sammen med kondomer, er du i tvivl, så spørg lægen eller apoteket.
• - Folien åbnes ved at bide den over med tænderne eller klippe den over med en saks.
Stor risiko, da det meget let sker at tænderne eller saksen får fat i kanten af kondomet. Indpakningen åbnes ved at rive folien forsigtigt over, som angivet i brugsanvisningen.
• - Piercing i kvindens skamlæber, så piercingen vender mod vagina.
Stor risiko, da det meget let sker, at kondomet rives i stykker, når det gnider mod metallet i piercingen. Hvis du anvender kondom som præventionsmiddel, så lad være med at placere piercing i/ved skamlæberne.
• - Der er brugt vaseline eller en anden creme, der virker nedbrydende over for gummi.
Meget stor risiko, da der er mange cremer som indeholder olier, der ikke kan bruges sammen med kondomer. Cremen kan i værste fald opløse gummiet i kondomet, så det springer. Hvis der skal anvendes mere creme, så brug kun glidecreme der er beregnet til kondomer.
• - Kondomerne er fjernet fra deres forsegling og har ligget ubeskyttet, hvor myrer har haft adgang til dem.
Meget stor risiko, myrer kan godt lide naturgummi, og deres kindbakker bider let hul i gummihinden. Åben aldring folien med kondomet før det skal anvendes.
• - Kan kondomerne have ligget i en lomme eller noget andet, som de kan være beskadiget af?
• - Eller er de af samme mærke – så prøv at skifte til et andet.
• - Husk at trykke luften ud af ”dutten” for enden af kondomet, så der er plads til sæden.
• - Og prøv evt en størrelse større.
• - Husk også at skifte til et nyt kondom, hver gang din kæreste har haft udløsning, hvis I har sex flere gange i træk.
Håber det kan hjælpe jer!
Lidt til eftertanke
Endelig så vil jeg bare opfordre jer til at passe rigtig godt på jer selv og jeres sexliv! Det lyder til, at I har rigtig meget sex sammen, og det er meget forståeligt, når alting er nyt, dejligt og spændende. Men husk at tænke over at et kæresteforhold også er andet end sex – det er ikke god sex, der gør at et forhold holder, men derimod at man har snakket meget sammen, er rigtig gode venner og at man har det sjovt sammen. Husk også at det er vigtigt også at pleje sine venskaber udenfor forholdet.
I kan læse mere her om nogle tanker omkring hvordan I kan passe godt på jer selv og hinanden:
Værd at vente på
Pas godt på dit sexliv
Alternative former for prævention
Det er vigtigt, at I føler jer trygge, når I har sex, derfor kan det være, at I vil have det bedre med en anden for for prævention. I så fald kan I læse mere her:
Prævention
Afbrudt samleje er en meget usikker metode og det er ærgerligt at være nødt til at tage en fortrydelsespille, da en af virkningerne kan være at afstøde et befrugtet æg – altså starten på et nyt liv. I kan læse mere om fortrydelsespillens virkning her: Kan jeg undgå tidlig abort med fortrydelsespillen?
Venligst
Lotte
Lotte Høeg Hansen
Skrevet af:
Lotte Høeg Hansen
Læge
adamogeva.dk