Kondom sprang - kan jeg være gravid?
Hej. Mig og min kæreste havde sex 2 dage efter min menstruation sluttede. Da han skulle komme, trak han sig ud. Da han kom ud og begyndte at komme, så vi at kondomet var sprunget.
Han har sagt, at han er sikker på, at han ikke kom oppe i mig.
Kan jeg være gravid?.
Hilsen mig, 14 år

SVAR:
Kære du
Kan du være gravid?
Nej. Hvis du har haft en helt almindelig menstruation - altså normal længde og mængde af blod kan du ikke blive gravid to dage efter. Det der sker i din krop er, at der hver måned modnes et æg i din æggestok. Det løsner sig og kravler ind i livmoderen. Der kan det blive befrugtet af en sædcelle (= Du bliver gravid). Hvis ægget ikke bliver befrugtet, afstøder kroppen det sammen med huden på indersiden af livmoderen efter 14 dage (= du har menstruation). Sandsynligheden for at blive gravid er altså størst 14 dage FØR du skal have din menstruation +/- 2-3 dage. Dvs der er en hel uge hver måned, hvor du med en vis sandsynlighed kan blive gravid.
Denne gang er der altså ingen risiko for, at du kan være blevet gravid.
Hvad så nu? Jeg har i hvert fald nogle tanker, jeg gerne vil dele med dig:
Kan man blive gravid, når man bruger kondom/prævention?
Sandsynligheden er lille, men det KAN ske. De mest sikre præventionsformer er kondom og p-piller, men al prævention kan svigte.
HVIS I dyrker sex, skal I helt sikkert fortsætte med at bruge kondom. Både for at undgå at du bliver gravid, men også for at beskytte jer selv mod en lang række kønssygdomme, hvoraf nogle kan få alvorlige konsekvenser for dig senere i livet - f.eks. at du senere ikke kan blive gravid, når du bliver voksen.
Jeg skriver med vilje, HVIS I dyrker sex. Du skriver ikke, hvor gammel din kæreste er, men du er 14, kan jeg se. Ved du, at det er ulovligt at have sex før man er 15 år?
Sex er ulovlig for alle under 15 år - en vigtig beskyttelse
Det er ulovligt at dyrke sex, når man er under 15 år. Den lov er lavet for beskytte dig, fordi nogle kloge mennesker har vurderet, at man ikke er klar til sex, når man er så ung, som du er. Som du også har mærket, så følger der en masse ting og bekymringer med det at have sex. Frygten for graviditet fylder meget, og det er helt naturligt. Jeg synes bestemt, at du skal overveje en ekstra gang, om du er parat til at have sex, selvom du måske selv føler, at du følelsesmæssigt og modenhedsmæssigt er parat.
Det er AdamogEvas holdning, at sex og kærlighed hører sammen – og kærlighed forstås ikke bare som varme følelser; men som et ærligt forhold, hvor to elskende har forpligtet sig på at være tro imod hinanden. Sex er ikke bare en hyggeaktivitet, men gør noget ved os på et dybere plan. Det kan du læse meget mere om på siden.
Vi siger det ikke for at pege fingre af unge som dig og sige - øv -bøv, du må ikke endnu. VI siger det, fordi vi fuldt og fast mener, at sex bliver endnu mere fantastisk, spændende og dejligt, når du gemmer det til du og "den eneste ene" er voksne og modne og I resten af livet kan udforske jer selv og hinanden - sammen. Du kunne prøve at læse
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Vær kærester på en sjov måde
Jeg bliver ked af det på jeres vegne, når jeg læser dit spørgsmål, for jeg synes, det er synd for jer, at I er sammen på den måde. Der er mange andre måder, I kan glæde jer over hinanden og være sammen på, på en hyggelig og fortrolig måde, der skaber tryghed og tillid. Sex er en meget intim og privat ting at dele, og det er ikke det samme som lidt hyggelig kæleri. Hvis I vil vise modenhed og ansvarlighed, så sætter I nogle grænser for, hvor langt I vil gå. F.eks. at I ikke tager tøjet af, men nøjes med at kramme og kysse og vise hinanden glæde ved hinanden på den måde.
Pas godt på jer selv og hinanden
Det er desværre sådan, at det på film, reklamer og plakater kan se ud som om, sex er den mest selvfølgelige og ukomplicerede måde at vise, at man er kærester på. Men sådan er virkeligheden ikke. Det kan tage lang tid, før man i et forhold er parat til at give så meget af sig selv, som man gør ved at være sammen seksuelt. Der skal bygges en tryghed og tillid op, en gensidig forståelse og respekt for hinanden, som skal sikre, at sex-oplevelserne ikke i stedet bliver erfaringer, der kommer til at gøre rigtig rigtig ondt senere hen. For da kan det blive meget svært at finde hvile i et trygt sexliv med det menneske, du allerhelst vil dele dit liv med.
Jeg synes, du skal læse denne artikel på vores side
Værd at vente på
og så tænk dig rigtig godt om. Din seksualitet er i fuld udvikling. Du skal passe rigtig godt på, at du ikke ødelægger noget for dig selv eller for den mand, du skal leve med resten af dit liv.
Jeg er glad for, at du har skrevet, og nu ønsker jeg for dig, at du vil læse det her rigtig grundigt og så tænke dig godt om. Du skal selv tage ansvar for dit liv – og derfor er du nødt til at lytte godt efter, og finde ud af, hvad du kan bruge det her råd til.
Jeg håber, at du og din kæreste kan få det sjovt, hyggeligt og fortroligt sammen uden at prøve jer frem med sex. I har livet for jer. Nyd det og pas på det.
venlig hilsen Ida Rom