Kondom røg af og menstruation ændret. Kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er ikke på p-piller, og vi beskytter os kun med kondom.

For en måned siden havde jeg sex med min kæreste, men kondomet sprang. Jeg tog en fortrydelsespille allerede 12 timer efter, og det har set ud til at virke. Jeg fik min menstruation til normal tid, så jeg har ikke taget en graviditetstest, fordi det er noget med, den skal tages den første dag, man går over tid. Eller hvad?

Men så for en uge siden havde vi sex, men kondomet røg af og var indeni mig. Vi fik det ud igen, men har ingen anelse om, hvor længe det ikke har været på. Vi havde drukket, og derfor har han meget svært ved at komme, så han kom ikke. Det var omkring min ægløsning, så derfor har jeg været virkelig nervøs. Jeg har hørt, at man kan tænke sig til graviditetssymptomer, så det har jeg bare troet, det har været. Jeg har haft ondt i maven, kvalme, tissetrang og følt mig meget oppustet. Ved ikke om det er, fordi jeg er så nervøs, som jeg er.

I dag, hvor det er en uge siden, jeg havde sex, har jeg fået min menstruation. Det er to dage for tidligt, hvad skal det betyde? Jeg havde tænkt mig, at tage min graviditetstest ved denne menstruation, men det kan jeg igen ikke gøre. Min mave føles meget spændt, igen fordi jeg er så nervøs? Jeg plejer at mærke, når min menstruation er på vej, men ikke den her gang. Min menstruation føles ikke, som den plejer, for der kommer ikke så meget blod som normalt. Men er man gravid, når man får sin menstruation? Og er det i det hele taget ikke meget tidligt at få symptomer?

Jeg er meget forvirret og i tvivl – og nervøs!!

Håber meget på, I kan hjælpe mig med, hvad jeg skal gøre!

S, 15

SVAR:

Hej S

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er i forvirret og i tvivl, og det er godt, du spørger.

Graviditetstest

Jeg vil først svare dig på spørgsmålet om, hvornår en graviditetstest kan tages. Hvis en kvinde bliver gravid, begynder hun at danne et graviditetsbevarende hormon (HCG), og efter nogen tid vil niveauet af dette hormon være så højt, at det kan måles i en urinprøve.

Du bør tidligst tage en graviditetstest på den dag, hvor du forventer at få din menstruation. Hvis du tester tidligere, vil mængden af evt. HCG i urinen sandsynligvis være for lav til at kunne måles, og resultatet vil derfor være for usikkert.

Jeg vil anbefale dig at vente til dagen efter, din menstruation burde være kommet, da de fleste graviditetstests på det tidspunkt med 99,9% sikkerhed fortæller, om du er gravid eller ej. Hvis testen er negativ, og din menstruation fortsat udebliver, bør du tage en ny test igen efter nogle dage.

Gravid?

I forhold til, om du kan være blevet gravid, da kondomet faldt af og blev inden i dig, vil jeg først svare, at når din kæreste ikke havde udløsning, er sandsynligheden lille. Og dog er det ikke helt sikkert, da der godt kan komme lidt sædvæske med levende sædceller fra din kærestes urinrør, før han har egentlig udløsning. Jeg forstår godt, du blev rigtig nervøs, fordi du ikke ønsker at blive gravid lige nu.

Symptomer på graviditet

Som du selv skriver, kan man faktisk godt gå og “tænke” sig til graviditetssymptomer. Hos nogle sker det, fordi de har stort ønske om at blive gravide, og hos andre fordi de frygter at blive det. Symptomerne på at være gravid kan hos nogle indtræde meget tidligt – allerede fra ca. en uge efter, der er sket en befrugtning, mens andre ikke mærker til, at de er gravide, før de er langt henne i graviditeten. Samtidig kan det også være godt at huske på, at der i løbet af en normal cyklus fra en menstruation til den næste menstruation er forskellige mængder af de almindelige hormoner og at disse udsving også kan være med til at give symptomer, der altså er “helt almindelige”.

Læs evt. mere i artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Bliv afklaret

Almindeligvis vil menstruation være et sikkert tegn på, at du ikke er gravid. Hos nogle kan der dog godt komme en mindre blødning på det tidspunkt, hvor menstruationen ellers ville være kommet, selvom der er sket en befrugtning, og kvinden er gravid. Jeg vil derfor anbefale dig at tage en graviditetstest, når du oplever at menstruationen ikke er, som den plejer at være. Du behøver ikke vente til næste gang, hvor det er “dagen efter at menstruationen er udeblevet”, for hvis du er gravid, vil mængden af HCG i urinen fortsat stige og en graviditetstest vil kunne af- eller bekræfte det.

Pas på dit sexliv

Som du selv skriver, har du været rigtig nervøs for, om du kan være blevet gravid, og det forstår jeg godt. Det er helt naturligt, at du ikke ønsker at blive gravid i din alder, og jeg forstår godt, at bekymringerne derfor fylder meget. For risikoen for at blive gravid er der jo, når man har sex. Har du talt med din kæreste om, hvordan han har det med den risiko?

Fordi sex kan føre til graviditet og derfor, at man pludselig bliver forældre, er det godt at få snakket sammen om, hvorvidt I egentlig er klar til sex.

Samtidig er sex også meget mere end blot det fysiske og muligheden for at få børn. Sex påvirker os følelsesmæssigt og kan sætte dybe spor. På vejen fra at være pige til at blive kvinde sker der meget med din krop både fysisk og psykisk, og det er vigtigt, at du passer godt på dig selv og din krop. At have sex, mens du er ung, kan gøre dig rigtig glad, men kan også gøre dig meget ked af det og give dig mange bekymringer, skuffelser og sorger. Derfor er der stor værdi i at vente, til man er ældre og er i et trygt og stabilt forhold, og hvor risikoen for at blive gravid ikke giver så mange bekymringer.

Jeg vil derfor opfordre dig og din kæreste til sammen at læse artiklerne Sex og følelser og 10 gode grunde til at vente med sex.

Prævention

Hvis I fortsætter med at have sex, tænker jeg, at det fremad vil være en god ide for jer at finde en type af kondomer, der passer bedre, så du ikke kommer i samme situation igen med de mange tanker og bekymringer. Kondom er en rigtig god idé at benytte, da det beskytter mod kønssygdomme, men for at være bedre beskyttet mod at blive gravid, kan du evt. også begynde på p-piller. Du og din kæreste kan læse mere i vores tema om prævention.

Snak med andre

Det er vigtigt at sætte ord på det, der fylder, og jeg håber, du har god støtte og opbakning fra din kæreste og din familie, og at du har frimodighed til at dele det du tænker med dem, så du ikke går rundt med det selv. Skulle det vise sig, at du er gravid, dukker der sikkert en masse overvældende tanker, følelser og bekymringer op, og du er meget velkommen til at skrive her igen, da der er forskellig hjælp og støtte at få som gravid teenager.

Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at svaret hjælper dig og din kæreste på vejen frem.

Kærlig hilsen
Anette