Kløe ved kønsbehøring og frygt for gynækologisk undersøgelse
Hej.
Jeg har nogle gener pga. min kønsbehåring. Det klør tit der, hvor hårene sidder, og jeg føler, det er hårene, der generer. Som om spidserne vender ind mod huden og stikker. Jeg har tidligere forsøgt at barbere hårene af. Og så føles det rart én dag måske. Men så begynder hårene jo at vokse ud igen. Og jeg får også røde knopper af at barbere mig. Så jeg har for længst droppet det, og hårene er vokset ud i lang længde igen. Jeg har generelt sart hud og tænker, om det måske bare er fordi, jeg er meget følsom, jeg kan mærke det.
Uanset hvad, er det ikke så rart at have trang til at klø ude i offentligheden. Har I nogle gode råd?
Vil lige tilføje, at jeg vasker mig med intimsæbe hver dag og aldrig bruger produkter med parfume.
Der ud over har jeg næsten altid noget hvidt udflåd fra skeden. Jeg har altid gået med trusseindlæg pga. det. Men det er vel ikke normalt, at det altid er der?
Jeg vil egentlig gerne have det undersøgt hos en læge, men er ikke helt tryg ved det. Da jeg var til 24-års underlivsundersøgelse, begyndte jeg at græde, fordi jeg ikke kunne slappe nok af til, at lægen kunne gennemføre undersøgelsen, og det var ret ydmygende. Hun anbefalede, at jeg gik til en sexolog, men det fik jeg aldrig gjort noget ved.
Kan I give nogle råd til det?
På forhånd tak.
Anonym kvinde, 29 år

SVAR:
Hej
Kløe ved kønsbehåring
Det lyder rigtig fornuftigt, at du er stoppet med intimbarberingen og bruger intimsæbe. Jeg kan ikke svare på, hvorfor det fortsat klør. Måske du ikke finder en årsag, og måske det skyldes en infektion; derfor vil jeg opfordre dig til at kontakte din læge.
Hvidt udflåd
Det er meget almindeligt at have hvidt udflåd. Mængden kan svinge fra tid til anden. Hvis det bliver ildelugtende eller blodigt, er det vigtigt, du kontakter lægen.
Du kan læse mere om udflåd i vores artikel Udflåd.
Frygt for lægeundersøgelse
Jeg er ked af at høre, du har haft en dårlig oplevelse hos lægen i forbindelse med gynækologisk undersøgelse. Og det er forståeligt, du ikke er helt tryg ved det længere. Jeg vil gerne opmuntre dig til at samle dig mod til at få lavet undersøgelsen igen. Snak med en god veninde eller din mor om den tidligere oplevelse og om, hvad du frygter skal ske igen. Måske kender du en, som kan tage med dig til lægen?
Det er sandsynligt, du får brug for at få lavet undersøgelsen senere, fx hvis du får andre symptomer, til screening for livmoderhalskræft eller ved graviditet. Fortæl også din læge, at du er utryg ved situationen, så hun kan være ekstra opmærksom på, at det skal blive en bedre oplevelse for dig. Du kan også overveje at skifte til en anden læge, hvis du har brug for det.
En del kvinder bøvler med øm og stram skede. Måske kan du få noget ud af at læse svar på spørgsmålet Voldsomt øm i skeden – hvad gør jeg? og evt. tale med din læge om, at der kan være en konkret årsag til, du ikke kan gennemføre en underlivsundersøgelse.
Mvh. Marie