Kløe og væske ud af brystvorte - kan jeg have kræft?
Hej jeg er en pige på 12 snart 13. Jeg er kommet meget hurtig i puberteten, men for cirka 2-3 måneder siden begyndte mine brystvorter at klø og lidt senere kom der noget mælke hvidt væske ud fra mine brystvorter.
Prøvede at google det og der stod, at det kunne være et tegn på brystkræft, men jeg vil bare høre, hvad I tror, for man bliver da lidt bange for, om det kunne være brystkræft.
Veronica, 12 år

SVAR:
Hej Veronica
Du skal ikke være bange for, at du har fået brystkræft. Det får man ikke i din alder.
Men det er rigtigt, som du har læst, at sekretion fra brystvorten kan være et tegn på kræft. Det er blot hos voksne kvinder.
Nogle piger væsker lidt fra brystvorterne i puberteten. Jeg tror, at det er, hvad du har oplevet. Det skal du ikke være bekymret for. Hvis det bliver ved at væske dagligt i længere tid, bør du lige blive tjekket hos lægen.
Meget sjældent kan man i din alder få infektion i brystet. Det kan også give sekretion. Men så vil der også være ømhed og rødme og brystet vil være varmt. Hvis du oplever det, skal du til læge.
Snak eventuelt med din mor eller en anden kvinde, som du har tillid til.
Hilsen
Lars Dysager, læge