Kløe og udslæt på pungen – hvad kan det være?

Vis spørgsmål

Hejsa

Min venstre siden af pungen har i en meget lang periode nu efterhånden været irriteret og øm. Det ligner noget eksem/infektion, der startede med en lille lys plet, som har bredt sig over hele den venstre pung. Det er rødt og hvidt i udsende, og det svinger mellem at være tør og skællende hund til fugtig. Det er meget ømt, og der er to mærkelige knopper/dutter/sår på 1-2 mm, så det er rigtig ømt (gør ondt ved kontakt).

Jeg har brugt fugtighedscreme til at smøre med, så det ikke bliver tørt; det hjælper lidt, men får ikke alt det andet til forsvinde. Nogle idéer til, hvad det kunne være?
Min kropsbygning er overvægtig.

H, 23 år

SVAR:

Kære H

Der kan være tale om en svampeinfektion i huden. Du skal få en tid hos din praktiserende læge for at blive undersøgt og få behandling. Hvis der er tale om svamp, er almindelig fugtighedscreme nemlig ikke tilstrækkelig behandling.

Du kan læse mere i vores artikel Svamp.

Mvh Boje