Kløe og smerte når jeg tisser - er det kønssygdom?
Jeg har i ca. 9 dage haft noget kløe efter jeg har tisset og noget smerte, når jeg er ved enden af at være færdig med at tisse. Kun lige inden jeg er færdig med at tisse gør det ondt. Der er ingen røde pletter, ingen kønssygdomssår eller noget, det er kun de to ting:-) og det hele kom efter min kæreste havde givet mig fingeren.. Vi har aldrig haft ubeskyttet sex, men jeg er alligevel bekymret for, om jeg kan ha fået en kønssygdom. Har allerede snakket med min mor om at komme til lægen og få tjekket, om jeg må få p-piller og en underlivsundersøgelse, men ville høre om jeg skulle skynde mig mere og hvad i tror, det kan være, da jeg ikke vil ende med at blive steril eller noget. Skriv hurtigts muligt bange pige, 14 år

SVAR:
Kære Bekymrede pige
Beklager det sene svar - måske har du allerede været ved lægen og fået svar på dine spørgsmål.
Trods brug af beskyttelse er der en lille risiko for overførsel af kønssygdomme, men den er lille, så jeg tror ikke, det er tilfældet. De smerter, du beskriver, kan skyldes en lille rift omkring urinrøret, men du skal kontakte din læge, hvis det ikke er gået over igen nu.
Sex er et stort ansvar
Det medfører en masse bekymringer at være seksuel aktiv i din alder, hvilket jeg håber, du vil genoverveje. Dels er der bekymringerne for at blive smittet med kønssygdomme og risikoen for at blive gravid. Men der er også noget følelsesmæssigt i det; når vi har sex med et andet menneske, så gør vi os selv sårbare på en måde der skiller sig fra andre sårbare relationer, fx veninder.
Du kan læse mere her:
Pas godt på dit sexliv
Hvad risikerer vi ved at have sex?
Mvh Mette
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
Læge
adamogeva.dk