Kastede op af spænding – hvordan takle nervøsiteten for næste gang?
Jeg har været meget teenageforelsket herover sommeren, hvor jeg fik kvalme, når jeg så hende/skulle mødes med hende. Vi havde kun set hinanden to gang i starten af ferien, og ellers så havde vi kun skrevet sammen den sidste måned pga ferier, og det var under skriveriet, det blev meget seriøst med flirteriet. Da jeg så skulle mødes med hende dagen før skolestart, kastede jeg simpelthen op?
Min læge siger, det kan være min krop, det bygger for mange spændinger op omkring det. Men det gik ikke med hende og mig, af andre årsager. Men nu går jeg simpelthen og er nervøs for næste gang, jeg møder en forelskelse, for det var virkeligt et helvede med alt der skete sidst med opkast og kvalme. Så vil høre om nogle jer har prøvet dette eller erfaringer med det?
Den nervøse, 16 år

SVAR:
Kære 16 årig
Det du fortæller er meget naturligt. Altså det med at opbygge spændinger. Det er de færreste der når til at kaste op af det, men forelskelse kan faktisk godt gøre, at man kan føle sig syg eller helt ude af balance.
Vil det gentage sig
Du er selvfølgelig nervøs for, om det gentager sig. I den henseende er vores hjerne og vores tanker ikke altid så lette at samarbejde med. Dette skal forstås sådan, at hvis vi forventer noget vil ske, ja så vil det i mange tilfælde ske. Hvis du går hele søndagen og tænker på, at du ikke gider at det bliver mandag, så vil du højst sandsynligt opleve, det er svært at komme op mandag.
Sværere er det med direkte negative oplevelser. Hvis man i en bestemt situation har oplevet noget negativt, så vil vores hjerne ofte kæde det sådan sammen, at det negative vil blive vækket igen næste gang, du står i en lignende situation.
I dit tilfælde er en negativ ubehagelig kropsfornemmelse blevet kædet sammen med forelskelse, og du går næsten og forventer, at sådan bliver det igen næste gang.
Du skriver ikke, hvordan det gik, da I begyndte at få mere kontakt. Jeg kan se, I ikke er sammen mere, men jeg er nysgerrig på, om det ikke forsvandt, da I begyndte at være mere sammen?
Jeg vil tro, at det måske allerede der blev en god erfaring for dig, at du godt kunne være sammen med hende uden at få det fysisk dårligt.
Spørgsmålet er, om du næste gang tror så meget på, at det vil gentage sig, at det alene af den grund vil gentage sig. Faktisk er det sådan, at hvis du tror, det rigtig meget, så vil du formodentlig også opleve det igen.
Modsat vil det være sådan, at hvis du i stedet for at tænke negative forventnings tanker, tænker positive forventningstanker, så vil du måske opleve, at det bliver helt anderledes.
Jeg vil derfor opfordre dig til at vende dine tanker til noget positivt. Det kan være i retning af:
”Det blev jo bedre efterhånden” ”Jeg kan sagtens finde ud af at klare det næste gang” ”Det er helt naturligt at være spændt, så det vil jeg sagtens kunne håndtere” osv.
Det vigtige er, at du rent faktisk håndterede det. Rent faktisk flirtede du videre med pigen, og lod ikke være selvom du fik det dårligt.
Det er meget meget vigtigt. At man ikke stopper, fordi man tror, man ikke kan, men tværtimod bare fortsætter og tænker ”selvfølgelig kan jeg”.
Mit gæt er, at du vil opleve det meget lettere anden gang.
Jeg håber, det vil gå godt for dig.
Venlig Hilsen
Steen Kruse