Kan vi være “bollevenner” uden at være kærester?
Ja , jeg står så med det problem, at mig og min eks. slog op for næsten et år siden. (Der var det helt slut!) ... Jeg græd i flere måneder og gør det stadig. Jeg har mødt andre, men jeg kommer til at sammenligne dem og forestiller mig, det er ham. Det er ham, jeg elsker og har lyst til at være sammen med. Da vi var sammen, var vi sammen i ca. 10 måneder + vi var på ferie. Den bedste ferie i mit liv, og PLUDSELIG var det slut, da han tog på efterskole og mente lige pludselig, at han ikke elskede mig mere. Han er den første, der har sagt, at han elsker mig, og vi følte virkelig for hinanden – så jeg forstår det ikke, og jeg har været ulykkelig siden!!
Hvad skal jeg gøre for at glemme ham, selvom jeg inderst inde ikke vil, for jeg håber, vi en dag finder sammen??
Nu er der så sket det, at han lige pludselig skrev til mig, og nu er vi så blevet “bollevenner”, eller det vil sige, vi skriver frækt over SMS , MSN og har tænkt os at mødes og dyrke lidt sex, og som han siger: “Der er ingen følelser i det!”...
Jeg sagde Ja, da han ikke skulle tro, at jeg ikke vil. Men jeg er bange for at blive mere ulykkelig og dog, på den anden side er vi jo sammen, og i de timer, det varer, er han jo min !!!!
Hvad skal jeg gøre ??????

SVAR:
Kære ulykkelig
Der er ingen mirakelkur mod kærestesorg. Det gør ondt, og i lang tid kan det være som et åbent sår, der ser ud til aldrig at ville hele. Men det allerdummeste, du kan gøre, er at rode rundt i såret på den måde, du her giver udtryk for. Det er vist også det, du selv er klar over – kan jeg ligesom læse mellem linjerne. For det er ikke sådan rigtig glæde, du føler ved kontakten med ham lige nu, men en ængstende fornemmelse for, at du måske bliver endnu mere ulykkelig. For mig ser det ud, som om han gennem sms og msn prøver at “varme dig lidt op” og mærker efter, om du er villig til at dele lidt krop og sex. Men han ønsker samtidig ikke, at du forventer noget af ham eller stiller krav til ham, om fx at blive kæreste med dig igen.
Sig fra
Du skal virkelig sige fra – tydeligt og klokkeklart. Derfor skal du også stoppe med at flirte med frække chatbeskeder. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lidt smigret og forestiller dig, at det måske kan trøste dig lidt. Men det er ren indbildning, hvis du tror, han “er din i de timer, det varer”. Du vil føle dig endnu mere svigtet, når han futter afsted, og du står tilbage med et bevis på, at han sagtens kan være sammen med en pige, uden at det betyder noget for ham. Eller i hvert fald uden at han ønsker, at det skal få konsekvenser. Du bliver en “hygge-ting” for ham – når han lige synes, det passer ham. STOP det – NU. For din egen skyld.
Du kan læse svar til andre, der har forsøgt sig med at være “bollevenner” eller “venner med fordele”:
Vores forhold var kun tænkt som et sex-forhold, hvad nu?
Kan vi være “venner med fordele” uden at få følelserne i klemme?
Kan jeg have sex med min eks, når kæresten ikke vil?
Gem på det gode – lær af det hele
Du skal prøve at komme videre. Jeg kan godt mærke, at du har miksede følelser omkring det. På den ene side vil du glemme ham, og på den anden side ønsker du ikke at glemme ham og håber ligesom, at “lidt af ham” er bedre end ingenting. Men du behøver ikke glemme dine oplevelser med ham. Du har sikkert mange gode minder, og dem kan du roligt gemme på, for de betød noget godt for dig på det tidspunkt.
Det, vi oplever, er med til at forme os, og du skal ikke fornægte det gode og dejlige, du fik, men tag det med dig og lær af det. Dine oplevelser kan blandt andet kan lære dig, at du har evnen til at elske, og at det smerter at miste den, man elsker, og det gør ondt, når drømmene går i stykker. Det er en vigtig ting at lære – for du skal være glad for og passe godt på evnen til at føle den slags.
At blive skadet på evnen til at føle og elske
Det værste, der kan ske et menneske, er, hvis det mister evnen til at elske og til at tage imod kærlighed. Sex er den mest intime måde at udtrykke sin kærlighed på, så man skal ikke misbruge det. Det kan ende med, at sex bliver en følelsesmæssig tom handling eller bare en “her-og-nu-nydelse” på linje med en isdessert.
“Hvad er der i vejen med det?” vil nogle sikkert sige. Der er det i vejen, at hvis man dyrker sex og nægter at tolke det som et intimt kærlighedssprog, så kan det mærke en så dybt, at det senere kan blive vanskeligt at genvinde evnen til at tage imod den kærlighedserklæring, der ligger i at være seksuelt sammen. Hvis sex og kærlighed er blevet skilt ad, har man på en måde tømt det seksuelle for sit oprindelige indhold – det, der har med kærligheden at gøre, den fælles tryghed, tillid og hengivenhed. Vi er ikke skruet sådan sammen, at vi bare kan bestemme, om vi vil opleve sex på den ene eller anden måde. Sex tager fat i os helt inde ved hjerteroden – og sker det ikke i fælles tillid og gensidig kærlighed, risikerer vi at ødelægge vores evne til at føle på det område.
Derfor vil jeg sige til dig: Pas godt på dig selv. Mærk efter i dig selv. Du skal ikke lade dig udnytte i håb om at få mere, end han lover dig. Vær ærlig – spil ikke rollen som hans legetøj, når det er noget helt andet, du ønsker og længes efter.
Hvis du vil læse, hvordan jeg tror, Gud vejleder os, når det gælder vores seksualitet, kan du se blandt andet disse artikler. De er også skrevet i tillid til, at sex er Guds idé, og derfor kan det godt betale sig at lytte til hans vejledning.
Pas godt på dit sexliv
Sex i Bibelen
Venlig hilsen
Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk