Kan vi tilfredsstille hinanden uden at have samleje?
Min kæreste på 17 og jeg er enige om ikke at have sex før ægteskab. Men når vi har været sammen en aften, og har kysset og kælet og går hver til sit, har vi det ofte begge sådan, at vi føler, at vi er nødt til at onanere for at kunne falde til ro. Vi er begge i tvivl om det er forkert eller ikke - Og ville det være mere forkert af os at tilfredsstille hianden uden at have samleje.
Line 15 1/2 år

SVAR:
Kære Line.
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil starte med at ønske dig og din kæreste tillykke med jeres beslutning om ikke at have sex før I bliver gift. Det er en stor og vigtig beslutning, som jeg håber, I vil hjælpe hinanden med at indfri. Jeg kan forstå på din mail, at du er 15½ år og din kæreste 17. Jeg kan forestille mig, at I ikke forventer at gifte jer indenfor den allernærmeste fremtid, men at der vil gå en rum tid, inden I forventer at gå i seng med hinanden.
Forspil - lægger op til noget mere
Du skriver: ”Men når vi har været sammen en aften og har kysset og kælet og går hver til sit, har vi det ofte begge sådan, at vi føler, at vi er nødt til at onanere for at kunne falde til ro. Vi er begge i tvivl om det er forkert eller ikke”. Jeg kan ikke sige, at det er forkert, det I gør, men hvis I virkelig mener, at I ønsker at vente med sex til I bliver gift, så er der nogle informationer I sandsynligvis ikke har fået, og som jeg derfor vil give jer her. Af det du skriver, kan jeg se, at I har oplevet, at kæleri har en stærk indvirkning på jer. Så stærk at I bliver nødt til at onanere for at få ro på kroppen. Det hænger sammen med, at kæleri og speciel intim kæleri, der også kaldes forspil til sex, virker som en "opvarmning" til sex, det tænder den seksuelle lyst, som tilfredsstilles ved at gå i seng med hinanden. Det er derfor helt naturligt, at I har svært ved at falde til ro, når I bryder af og går hver til sit.
Tilfredsstillelse uden samleje?
Du spørger tillige: "Og ville det være mere forkert af os at tilfredsstille hinanden uden at have samleje?" Jeg kan bestemt ikke råde jeg til at tage dette ekstra skridt. Det vil være meget uklogt, hvis I mener noget med jeres ønske om at vente med samleje, til I er gift.
Gør noget ud af "ventetiden"
Når jeg læser din korte mail, så glæder jeg mig over jeres beslutning, jeres frimodighed til at spørge om råd og vejledning, samtidig frygter jeg lidt, at jeres beslutning nemt kan glippe. Det hænger sammen med, at de stærke følelser du skildrer, kan gøre det svært for jer at vente 2 måske 3 år. Samtidig ved jeg, at de dybe følelser, I har for hinanden kan blive til umådelig stor glæde for jer. Jeg kunne ønske for jer, at I vil bruge mere tid på at tale sammen, tale om alt muligt, familie, venner, drømme, hvorfor I ønsker at vente med sex, hvad I forventer jer af hinanden, ja alt muligt. Gå på opdagelse i hinandens tanker. Brug mere tid til at tale, og mindre tid til at kæle, og vær helt sikker på, at I begge er helt trygge ved de ting I gør. Prøv om I kan finde et leje for kæleri der ikke tænder jer så stærkt – I løber en risiko for, at kroppen kommer til at bestemme over jer og ikke omvendt. Tillige er det en god regel aldrig at gøre noget som I ikke kan tale frit om. Det er ofte svært at sætte ord på seksuelle følelser, men hvis vi ikke er klar til at forklare det vi føler, så er det ofte klogt at vente med at gøre det.
I er gået meget langt i forhold til intim kontakt. Det er mit håb for jer, at I ikke gør livet for svært for jer selv, at I ikke skuffer jeres egne drømme ved at gå alt for hurtigt frem. Men gør det til en spændende glad ventetid for hinanden.
Med ønsket om alt godt for jeres fremtid, vil jeg endnu engang sige tak for jeres spørgsmål. Det er et meget modent skridt, at sætte ord på de følelser og overvejelser. Må I finde tryghed og støtte hos hinanden.
Læs også dette svar: Er det ifølge Bibelen ok at få orgasme inden ægteskabet?
Kærlig hilsen
Gunhild Aaen Maden
Gunhild Aaen Madsen
Skrevet af:
Gunhild Aaen Madsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK