Kan vi få hjælp til at gennemføre et samleje?
Jeg er gift, men vi har ikke haft sex endnu. Det gør ret ondt, når vi prøver. Men ved en gynækologisk undersøgelse har min læge sagt, at der er plads nok. Så jeg tænker, det handler om at acceptere smerten og håbe, det bliver bedre.
Jeg har dog to spørgsmål, som jeg håber, I vil svare på. For det første...når jeg stikker en finger ind i mig selv, kan jeg mærke (ca. en halv finger inde), at der bliver meget snævert. Der er et stykke på et par centimeter derinde som er helt hårdt, og der er faktisk kun lige plads til en finger. Er det en muskel, der er spændt? Eller hvad er det? Og kan jeg gøre noget for at skabe mere plads derinde?
Og det andet spørgsmål... hvilken stilling er bedst for, at der er den mest direkte vej ind? Hvis der altså er forskel på det... Altså er der en stilling, som gør det nemmest, og hvor min mand evt. kan komme til at se dernede også, så han kan hjælpe til? Jeg håber, jeg har forklaret det, så det er forståeligt.
kh kvinde

SVAR:
Kære kvinde
Først har jeg lyst til at opmuntre dig. Du har haft sex med din mand, men det har ikke ført til et gennemført samleje endnu! Du er på vej.
Jeg vil opfordre dig til at læse følgende 2 svar på adamogeva.dk og derefter læse resten af mit svar:
Hvorfor gør samleje ondt?
Smerter gør samleje umulig - kan vi hjælpes?
Muskelspændinger
På din beskrivelse lyder det umiddelbart som om problemet er vaginisme. At de snævre forhold i skeden og det hårde som du mærker, er udtryk for muskelspændinger. Vaginisme findes i forskellig grad og det lyder som om tilstanden er mild hos dig. Derfor tror jeg også, at I med lidt vejledning kan løse problemet selv. Og hvis ikke er der kvalificeret hjælp at få, som nævnt i ovenstående links.
Jævnfør ovenstående drejer det sig ikke om et teknisk problem, og du skriver også, at din læge siger at pladsforholdene er normale. Altså findes der heller ikke en teknisk løsning – en bestemt samlejestilling f.eks, som løser problemet for jer. Og dog vil jeg anbefale en stilling, hvor det er dig, der har kontrollen og styrer slagets gang. Derudover er det en god ide at have øjenkontakt, så I har god mulighed for at kommunikere. Så en mulig stilling kunne være din mand nederst og på ryggen, selvfølgelig! :-)
Tryghed - tid - træning
Men inden I når dertil, skal I bruge tid (uger, evt et par måneder) på at blive trygge ved hinanden. I skal kende hinandens anatomi. Brug eventuelt nogle illustrationer, så I både lærer jeres kønsorganers ydre og indre samt naboorganer at kende. Fx at skeden er rettet opad og bagud, og at blæren er placeret fortil med urinrøret udmundende foran skedeindgangen. Brug både synet og hænderne.
På denne måde kan I også gå på opdagelse i hinandens erogene zoner. Hvor og hvor hårdt/blidt er det dejligt at blive berørt? Fortæl hinanden hvad I oplever og føler. Mennesker er meget forskellige!
I kan også øge trygheden og intimiteten ved sensualitetstræning, som er træning i at fokusere på sanserne og få glæde ved andet end sex. Man rører/giver massage andre steder på kroppen og går udenom kønsorganerne og samtidig aftaler, at formålet ikke er, at det skal ende med samleje, men udelukkende at nyde hinandens berøring. Aftal varighed og byt rolle. Gør det hyggeligt med lys og varme.
Ovenstående forslag kan opleves meget grænseoverskridende, derfor er åben samtale om jeres tanker, følelser, grænser, ønsker og forventninger helt afgørende.
Samleje
Når I så beslutter jer for at forsøge et samleje igen, er det meget vigtigt med opvarmningen. At du bliver seksuel stimuleret, så din skede er klar til at modtage din mands penis (sekretionen øges markant og musklerne i selve skeden afslappes. Hvis det er et problem med manglende fugtighed kan anvendes glidecreme, som kan købes på apoteket). Din mand kan eventuel bruge fingrene, og nu kender han jo dine følsomme områder og ved, hvad du kan lide. Han kan eventuel også føre en og efterfølgende to fingre op i skeden, så I er opmærksomme på pladsforholdene. Ha’ øjenkontakt og tal sammen undervejs. Og hvis det virker komisk, og I føler jer klodsede, så mor jer sammen over det. Husk at det er vigtigt, at du har styringen. Og det bliver sandsynligvis ikke til det perfekte samleje, som I forestiller jer. Og hvad så? Det bliver det måske aldrig. Men så bliver det noget andet og måske langt bedre!
Tro på det – giv ikke op
Når I først er trygge ved hinanden og fri for præstationsangst, tror jeg, at I kan få en sjov og spændende rejse, som kun I kender til!
Hvis det ikke går, må I gerne vende tilbage. Men se også forslagene i svaret
Smerter gør samleje umulig - kan vi hjælpes?
Med venlig hilsen
Lars Dysager, læge
Lars Dysager
Skrevet af:
Lars Dysager
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK