Kan fingersex gøre gravid og kan penis være for stor til samleje?
Min kæreste og jeg elsker hinanden utrolig højt, og vi er kommet til at gå over grænsen. Jeg endte med at give hende fingersex, og hun gengældte det omvendt.
Kan hun være blevet gravid af den grund? Jeg er sikker på, at mine fingre ikke har været våde af præsperm. Kan en sædcelle godt leve på en tør finger og så blive afleveret oppe i skeden nogle minutter senere?
Et andet spørgsmål: Er det muligt at have en penis, der er så stor, at det vil kunne forhindre samleje? Altså, at der ikke er mulighed for at komme op i skeden?
Anonym, 19 år

SVAR:
Kære 19-årige
Mange tak for dine spørgsmål. Jeg vil svare på dem samlet her, så godt jeg kan.
Kæreste formentlig ikke gravid
Først vil jeg svare i forhold til, om din kæreste kan blive gravid ved fingersex. Sædceller er meget følsomme overfor varme og kulde og er ikke ret levedygtige udenfor kroppens varme og fugtige miljø. Derfor er det usandsynligt, at din kæreste er blevet gravid, ved at I var sammen på den måde.
Hvis hendes menstruation udebliver næste gang, vil jeg dog anbefale jer, at I køber en graviditetstest, så I får afklaring på, om hun skulle være blevet gravid alligevel.
Læs mere om det at blive gravid her: Sådan bliver du gravid
Kan penis være for stor til samleje?
I forhold til dit spørgsmål ang. størrelsen af penis, skriver du ikke så meget, og jeg ved derfor ikke, om spørgsmålet kommer af en oplevelse, du har haft, om det er fordi, du sammenligner dig selv med andre eller om det bare er hypotetisk. Jeg ved heller ikke, om dit spørgsmål går på længden eller omkredsen af penis. Jeg vil derfor svare dig lidt bredt.
Der er en naturlig forskellighed
Fra naturens side ser vi forskellige ud, og der er derfor ikke to, hverken kvinder eller mænd, der er ens forneden. Det kan få én til at tænke, at man er anderledes - enten for stor, for lille, skæv osv. Uanset hvordan, du ser dig selv, er det vigtigt at huske, at du er skabt perfekt og helt som du skal være.
Penis er ikke for stor til samleje
De første gange, en pige har sex med penis i skeden, vil det ikke nødvendigvis være det mest fantastiske, hun har oplevet. Hun har ikke før oplevet, at der er noget, der fylder så meget i hendes skede, og det kan godt give lidt ubehag de første gange, at vævet i skeden skal give sig.
Der kan være udfordringer ved sex de første gange
I forhold til fingersex, som du tidligere spurgte om, og som jeg derfor ved, at du og din kæreste har prøvet sammen, er det noget helt andet med penis, som oftest fylder en del mere. Dette skyldes ikke, at penis er for stor, men at det for pigen er en ny følelse, som hun først lige skal lære at kende, for at kunne nyde. Derfor er det altid vigtigt, og især de første gange at være forsigtig og hellere stoppe op og tage en pause end at fortsætte, hvis en af jer eller I begge oplever det ubehageligt.
Som jeg tidligere skrev, er vi skabt forskellige, og derfor kan det godt være, at du vil have oplevelsen af, at der ikke er plads nok. Måske skal du i så fald undgå at gå for dybt. Omkredsen af penis er ikke for stor, men det kan være en god ide med olie eller glidecreme.
Læs evt. mere under temaet: Den første gang
"Kom til at gå over grænsen" - tid til nye aftaler
Jeg vil skrive lidt mere til dig, da du selv skriver, at I er kommet til at gå over grænsen. Jeg ved jo ikke så meget om dig, men når du skriver det, får det mig til at tænke, om I har snakket om det? Om I har snakket om jeres grænser og har lavet aftaler om det? Selvom I er kommet til at gå over grænsen, kan I stadig nå at lave en aftale og vente med sex til senere. Det kan være rigtig svært, når først man har oplevet, hvordan sex er, men jeg kan kun anbefale jer at vente.
Det får I ud af at vente
Når vi har sex, giver vi noget af os selv - noget af vores aller inderste og mest personlige. Vi giver det til en anden og får noget igen. Det er dejligt og rart. Men hvis den anden så en dag svigter os eller vender os ryggen, er det, der var så rart, lige pludselig ikke længere spor rart. Så har vi givet noget af os selv, som nu er væk og det kan give store sorger og sår på sjælen. Derfor vejleder vi her på Adam og Eva ud fra Bibelen om at vente med sex til ægteskabet. For i ægteskabet er der en tryg ramme, hvor man kan være glade og kede af det sammen, og hvor man ved, at den anden ikke vender én ryggen. På den måde får sex også en helt anden dimension og er derfor værd at vente på. Jeg vil opfordre jer til sammen at læse artiklerne: Værd at vente på og  Pas godt på dit sexliv
Jeg håber, at jeg har givet dig nogle svar, du kan bruge. Du er altid meget velkommen til at skrive til os igen. Jeg ønsker både dig og din kæreste alt det bedste på vejen frem.
Kærlig hilsen Anette
Anette Wedel Jensen
Skrevet af:
Anette Wedel Jensen
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK