Kan P-piller virke som provokeret medicinsk abort?
Hej Adam og Eva.
1000 tak for en rigtig god hjemmeside! Vi er et nygift ægtepar, som er kommet i tvivl om, hvorvidt p-piller virker som forebyggelse af graviditet, eller om de også i værste fald kan virke som provokeret medicinsk abort.
Vi er af den opfattelse, at livet begynder, når æg og sædcelle smelter sammen, og at ethvert menneske er skabt af Gud. Vi er derfor imod provokeret abort. Vi vil gerne vente lidt med at få børn, men vi vil gerne vide, hvilken form for prævention der kan anbefales, så vi ikke ubevidst slår Guds skaberværk ihjel.
På forhånd tak for jeres svar
De nygifte

SVAR:
Kære nygifte!
Først og fremmest stort tillykke med jeres bryllup og den nye begyndelse på jeres fælles fremtid.
Måske har I allerede været inde og læse vores artikel om prævention. Dér kan I se følgende om p-pillernes virkning:
P-piller: Hovedvirkningen er at ægløsning hindres, men de ændrer også slimen i livmoderhalsen, så sædceller får sværere ved at trænge op i livmoderen. Som det sidste påvirker de slimhinden i livmoderen, så et evt. befrugtet æg har svært ved at sætte sig fast. (Bemærk at ikke alle P-piller indeholder den rette kombination af østrogen og gestagen, så de altid hindrer ægløsning.)
Etik
Jeg vil altså mene, at du/I med god samvittighed kan bruge et p-pille-præparat, der hindrer ægløsning. På den måde sikrer I jer jo, at et befrugtet æg ikke kan blive til. Yderligere virker pillerne, som du kan se, så der dannes slim i livmoderhalsen, der forhindrer sædceller i at trænge op gennem livmoderen - selv hvis et æg skulle have løsnet sig.
Jeg synes, du skal informere din læge om din holdning og forklare, at det derfor er vigtigt for dig, at de p-piller, du får recept på, hindrer ægløsning. Din læge vil desuden oplyse dig grundigt om virkning og mulige bivirkninger af pillerne, før du får en recept.
Sikkerhed
Kan I nu også være helt sikre? Mange kender nogen, der er blevet gravide, mens de brugte p-piller ... Ja - og en 100 % garanti kan jeg heller ikke give jer. Jeg synes dog, I skal vide, at de allerfleste, som bliver gravide, mens de bruger p-piller som prævention, fortæller, at de har taget pillerne uregelmæssigt.
Sikkerheden for p-piller angives til 97-99%, og det skyldes primært, at man netop kan glemme at tage dem. Teoretisk set har p-piller en sikkerhed på 99-100%, hvis de tages korrekt.
En anden mulighed for jer er at bruge kondom, pessar eller hormonring. Jeg tænker dog, at både kondom og pessar kan være lidt "forstyrrende" for jer, da I samtidig er ved at lære hinanden at kende seksuelt. P-pillerne kan give en frihed i forhold til forspillet og selve samlejet, fordi I kan koncentrere jer helt om hinanden og ikke om at pakke prævention ud, sætte kondom på osv.
Læs flere artikler og svar til andre i vores tema om prævention.
Håber dette gav jer svar nok - ellers er I velkomne til at kontakte os igen.
vh Ida Rom