Kan P- piller stoppe væksten?
Hej, jeg er en pige på 17 år, som nu har været på p-piller i 2-3 år. Jeg er ikke særlig høj, jeg er en 1.60, min mor er 1.68 og min far 1.85, så det har jeg undret mig en del over.
Kan det evt. være fordi, jeg stoppede med at vokse, da jeg begyndte på p-piller? Hvis ja vil jeg så vokse igen, hvis jeg nu stopper på p-piller? Er der nogen måde, hvorpå jeg kan finde ud af dette? :)
Mvh Melissa, 17 år

SVAR:
Kære Melissa
Jeg kan godt forstå, du undrer dig over din højde. Ud fra dine forældres højde burde du også blive højere.
Har du læst artiklen: Fra pige til kvinde på hjemmesiden? Her er der et afsnit om højden, som jeg vil opfordre dig til at læse. Puberteten er afgørende, for hvornår vi stopper med at vokse. Oftest aftager væksten, når pigen får sin første menstruation. Hvornår mon du fik din første menstruation og ved du, hvor høj du var på det tidspunkt?
Om p-pillerne kan stoppe, at man vokser, er jeg faktisk lidt usikker på, men mon ikke du først er startet med p-pillerne efter din første menstruation og dermed også efter, du er udvokset?
Du går med mange overvejelser omkring p-pillerne og jeg vil gerne opfordre dig til at bestille en tid hos din egen læge, så I kan få en snak om din vækst, så du ikke skal bekymre dig omkring det. Der kan være mange årsager, til hvorfor man ikke bliver ligeså høj som sine forældre (jeg er selv et par cm lavere end min mor). Din læge vil kunne afgøre, om man bør undersøge dig nærmere for at finde årsagen til din højde og om du burde holde en p-pille pause, for at se hvad der sker.
Håber dette hjælper dig videre.
Kærlig hilsen
Else
Else Dalsgaard Iversen
Skrevet af:
Else Dalsgaard Iversen
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK