Kan min kæreste være født med en kønssygdom?
Hej :-) Jeg er en pige på 15. Min kæreste og jeg har haft beskyttet sex, men han kunne godt tænke sig, at jeg går på p-piller. Jeg har ikke noget imod det.
Jeg vil bare ikke, før jeg er sikker på, at han ikke har nogen kønssygdom. Han har hverken været i seng med andre piger, eller været i seksuel kontakt med piger før mig. Han er min første gang. Hvor stor er sandsynligheden for, at han er født med nogen kønssygdom, og hvilke kunne det være?
Vh den fortvivlede :-), 15 år

SVAR:
Kære du!
Kønssygdomme er man ikke født med. Kønssygdomme hedder, som de gør, fordi man bliver smittet ved seksuel kontakt. Man kan også blive smittet via blod (f.eks. fra mor til barn under en fødsel), men det er sjældnere.
Hvis du er helt sikker på, at han aldrig har været sammen med andre end dig, så bliver du ikke smittet med nogle kønssygdomme.
Nogle kærester - både piger og drenge - kan finde på at lyve om, at de ikke har været sammen med andre. Alle vil jo gerne have deres nuværende kæreste til at føle sig som noget ganske specielt.
Jeg vil altid anbefale folk, der er så unge som jer, at bruge kondom. Netop pga risikoen for at få en kønssygdom. I nogle tilfælde er det en ret alvorlig ting.
Læs mere om kønssygdomme her: Kønssygdomme
Helt generelt vil jeg jo anbefale jer at vente med sex, til I om mange år er klar til blive gift og blive sammen resten af livet. Her på Adam og Eva tror vi nemlig, at sex bliver endnu mere fantastisk, hvis din kæreste ikke bare er "din første" men "din eneste" - hele livet.
I kan måske begge to læse disse artikel, hvor I kan se, hvordan vi tænker om sex:
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
vh Ida Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk