Kan min flirt være far til min baby?
Kære adam og eva.
Jeg er gravid og har termin i februar. Der spirer en nervøsitet omkring faderskabet, da jeg var sammen med en anden end min kæreste i samme måned, som undfangelsen fandt sted. Det var ganske vist ganske kort tid han var oppe i mig –10-15 sek. vil jeg tro – uden at han fik udløsning.
Første dag i sidste menstruation var i maj, og så vidt jeg kan regne ud, har jeg haft ægløsning sidst i maj.
Min flirt og jeg var sammen i starten af juni, så tror bestemt ikke der er mulighed for, at det kan være ham.
Grunden til min nervøsitet er, at min kæreste og jeg har haft ubeskyttet sex i et par år, uden der er sket noget ved det. Ganske vist sjældent og uden ægløsningsberegning men måske var det 'nye' præsæd det, der skulle til, for at jeg blev gravid?
På forhånd tak.
Vh den bekymrede

SVAR:
Kære bekymrede
Tak for dit spørgsmål og stort tillykke med, at du er gravid! Det er virkelig vildt og fascinerende, at det kan lade sig gøre, at små mennesker dannes og vokser i deres mors mave. Jeg håber, at du kan nyde denne tid og glæde dig over det lille barn, der kan blive en stor kilde til glæde for dig i de næste mange år.
Hvem er faren?
Jeg er enig med dig i, at det er meget, meget usandsynligt, at din flirt er far til barnet – både ud fra datoen for sidste menstruation og din scanningstermin. Det tyder på, at du har en menstruationscyklus på omkring 26-28 dage, og du derfor for længst ville have haft ægløsning og allerede var gravid i starten af juni. Scanninger er naturligvis ikke 100% præcise. Man siger, de passer indenfor en margin på ca. 7 dage og som regel mindre – for der vil altid være måleusikkerhed og nok også en lille forskel på, hvor store børn er. Men selv hvis scanningen var 7 dage – eller endda 10 – ved siden af, så ægget først blev befrugtet 7-10 dage senere, ville vi stadig ikke nå hen til den dato. Måske du kan blive endnu mere sikker, hvis du husker, hvornår du lavede en positiv graviditetstest. Der skal som regel gå i hvert fald 12-14 dage efter samlejet, før den viser positiv.
At I ind imellem har dyrket ubeskyttet sex, uden du er blevet gravid, er ikke det samme som, at hans sædkvalitet fejler noget. Det er helt almindeligt, at der kan gå et år, hvor man dyrker planlagt sex, før man er blevet gravid. Så alt i alt ville jeg klart satse mine penge på, at din kæreste er faren.
Men om jeg helt kan fjerne din tvivl, ved jeg ikke. Du har allerede gjort dig disse overvejelser, og tvivlen nager stadig. Den kvindelige krop har sine egne systemer, og i mit fag som jordemoder, ser jeg jævnligt undtagelser fra reglen. Groft sagt kan man nok ikke sige med 100% sikkerhed, hvem der er faren, hvis man har været sammen med to inden for samme cyklus – selv om jeg er så sikker, som man kan blive, på at din kæreste må være faren.
Uanset hvad, kan man ikke altid bekæmpe tvivl med fakta. Vil du ikke tænke over det, hvis babyen ikke ligner din kæreste? Eller hvis han/hun får nogle personlighedstræk, der minder om din flirt? Hvis disse tanker fylder for dig, ville jeg klart få lavet en faderskabstest, efter barnet er blevet født. Hvis du ikke vil inddrage din kæreste, kan du måske overtale din flirt til at levere en blodprøve?
Graviditeten rummer et kæmpe potentiale
Jeg synes, det er synd, at det er disse tanker, der fylder i din graviditet. En graviditet rummer et kæmpe udviklingspotentiale, fordi hormonerne gør dig mere følsom. Følsom på en måde, hvor du kan mærke efter og gøre dig klar til at blive mor. Ens egen barndom kan fylde og blive bearbejdet, og måske har du tanker om, hvordan du selv skal være mor. Mest af alt synes jeg, den rummer et potentiale for parforholdet. En unik chance for at have noget helt enestående og smukt sammen. En forventning, en glæde, en udfordring.
Parforholdet skal plejes – især i en tid med forandringer
Hvis din dårlige samvittighed er i vejen for åben og ærlig dialog med din kæreste, så har I et dårligt udgangspunkt – for kommunikation og tillid er virkelig vigtige forudsætninger for at klare den godt igennem forældreskabet. I er ved at opbygge en familie. Et fundament for jeres fælles barn. Det virker, som om I har noget at arbejde med. Hvorfor har I haft sex sjældent? Er det bare ubeskyttet sex, I har haft sjældent, eller sex i det hele taget? Hvorfor virkede din flirt overhovedet tiltrækkende på dig? Hvad er det, du savner hos din kæreste? Er det noget, han bare ikke er opmærksom på og måske skulle have at vide? Eller er det noget, du har med i bagagen, der fylder i jeres forhold? Hvad tror du, din kæreste savner i jeres forhold? Ville parterapi eller parforholdskurser være en idé, hvis I ikke selv kan tale frit om udfordringer? Hvis græsset ser grønnere ud på den anden side, så er det på tide at vande din egen græsplæne. Det er på tide at investere i dit kæresteforhold, hvis du ikke vil have, at det visner.
Jeg håber, du og din kæreste får et bedre samliv. Det kan være hårdt arbejde, fordi der findes ikke noget mere intimt end sex og et varigt parforhold, og hvis det skal være godt, er man nødt til at blotte sig og være ærlig. Men det kan lade sig gøre. Det tager tid og det kræver mod, men hvis man kan se det som en udviklingsrejse, der gør én klogere på sig selv og hinanden, hjælper det måske lidt.
I et parforhold er det vigtigt at være på samme hold. At den anden dækker ens ryg – taler godt om partneren blandt venner og familie, også selv om man har heftige konflikter til tider, og man ikke har svært ved at få øje på den andens fejl og mangler. At man kan stole på hinanden.
Tilliden kan genopbygges
For de fleste vil en affære opleves som et kæmpe svigt, der især en tid gør det svært at stole på den anden. Man bliver såret og vred, og man kan blive i tvivl om den andens kærlighed. Når eller hvis du fortæller din kæreste om din affære, kan du sikkert vente en reaktion. Men nu er det sket, og efter min mening bliver svigtet kun større, hvis du holder det hemmeligt længe – fordi din hemmelighed står i vejen for, at I kan udvikle jer sammen og være ærlige. Og hvis han en dag selv finder ud af det, uden du har indrømmet det, er det ret skidt.
Et godt parforhold består ikke af to perfekte mennesker – for de findes ikke. Det består af to mennesker, der har besluttet sig for at holde sammen. Besluttet sig for at se og værdsætte den andens kvaliteter og tilgive den andens fejl. To mennesker, der kan slibe hinanden til, og det kan der komme noget rigtig smukt ud af. Så giv den gas og sats på kærligheden! Både for din egen, din kærestes og ikke mindst barnets skyld.
Kh. Amalie
PS: Sex kan have andre konsekvenser end graviditet
Jeg er ikke enig med dig i, at de 10-15 sekunder han var inde i dig, ikke er lang tid. Det er rigelig tid til både at overføre sæd og kønssygdomme, så i den sammenhæng er det egentlig af ret lille betydning, hvor længe det har varet. Selvfølgelig er muligheden for graviditet mindre, hvis han ikke når at få udløsning, og risikoen for kønssygdomme stiger nok også med samlejets varighed, men det afgørende spørgsmål er: “Har den været inde eller har den ikke?” Så gør dig selv og din kæreste en tjeneste og bliv testet for kønssygdomme.