Kan menstruationen komme før de 28 dage?
Hej :) Det ligger sådan, at jeg fik min menstruation den 19. april. Hvor efter jeg talte de 28 dage frem, som der går, før man får det igen, hvilket er den 16. maj.
Men sidste gang jeg fik det, varede det kun omkring 3-4 dage.
Og nu er det, som om at det er startet i dag i stedet for den 16, som det skulle.
Kan de få dage, jeg havde det sidste gang, have indflydelse på, hvornår det kommer den her gang?
Det skal siges, at jeg ikke dyrker særlig meget motion og spiser en mellemting af sundt og usundt. Min menstruation plejer normalt at komme omkring 2-3 dage senere, end det skal, og at jeg ikke er på p-piller.
Nielsen 20 år

SVAR:
Hej Nielsen
Menstruationscyklus
En menstruations cyklus varer i gennemsnit 28 dage. For nogle kvinder lidt kortere tid, andre lidt længere. Det er normalt at have en cyklus, der ligger mellem 21 og 35 dage. Det er også meget individuelt, hvor længe menstruationen varer. Normalt er det dog cirka det samme fra måned til måned for en kvinde.
Du skriver, at din cyklus normalt er et par dage længere end de 28. Der går da cirka 30 dage mellem dine menstruationer. Nu har du oplevet en enkelt episode, hvor der kun gik 23 dage mellem to menstruationer. Inden det varede selve menstruationen kun 3-4 dage, hvor den normalt for dig varer længere tid. Håber, det er rigtig forstået?
Uregelmæssig cyklus
Det, du har oplevet, er en uregelmæssig blødning. Det kan forekomme hos kvinder i alle aldre. Hos unge kvinder skyldes det oftest en forbigående hormonforstyrrelse af en tilfældig årsag. Det kan f.eks. være forårsaget af let stress. I løbet af et år oplever ca 20% af alle kvinder i alderen 15 - 20 år dette.
Hvis din menstruation fortsætter med at være uregelmæssig, og det genererer dig, kan du vælge at opstarte p-pille behandling for at få den kontrolleret. Hvis du oplever mange små blødninger, såkaldte pletblødninger, mellem menstruationerne, skal du undersøges af din læge.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen Signe Engholt Andersen