Kan mavesmerter efter sex skyldes tidligere overgreb?

Vis spørgsmål

Hej, håber i kan give et godt råd eller to. Jeg er 18 og og havde min første gang som 18 årig. Jeg har flere gange nu oplevet, når jeg har sex, at jeg får ret voldsomme mavesmerter dagen efter, som faktisk blive værre op af dagen, helt nederst nede i maven. Jeg dyrker kun beskyttet sex med min fyr.

Kan i hjælpe? Skal jeg gå til læge? Er det normalt? Ved jeg har syster på mine æggestokke, men det kan vel ikke være det? For det gør virkelig ondt.

Kan det havde noget at gøre med at jeg oplevede et overgreb som 16 årig og fik anoreksi pga det? For altså, jeg ser stadig ret dårligt på sex, synes det er lidt ydmygende og at man er "underlegen" efter. Intet værd. Men kæmper med det og synes, jeg skal komme videre.

Men kan det være det? Eller er der noget fysisk galt? :-)

Mvh Mig :))
18 årig ung kvinde

SVAR:

Hej!

Tak for dit gode spørgsmål. Det lyder som om, du har nogle rigtig alvorlige udfordringer her.

Allerførst vil jeg gerne berolige dig! Du er ikke syg! Det, du oplever, er helt normalt for mennesker, der har været udsat for overgreb.

Her er det, jeg spørger dig, om du har fået hjælp? Incest-centret i København er et virkelig godt sted, der har stor erfaring med at hjælpe mennesker, der har været udsat for overgreb. Hvis ikke du bor i nærheden af København, kan de måske fortælle dig om tilsvarende steder i nærheden af, hvor du bor.

Kroppen husker

Selvom jeg ikke er læge, mener jeg, der er god sandsynlighed for, at dine voldsomme mavesmerter skyldes overgrebet. Moderne forskning viser, at kroppen husker de ting, vi ikke kan bære at se i øjnene. Terapi kan løse op for dette på en nænsom måde og hjælpe dig til med tiden at få et godt sex-liv.

Når du spørger os, hvorvidt du skal gå til læge, kan jeg ikke lade være med at få en mistanke om, at det er rigtig svært for dig at tale med din læge om intime ting?

Selvfølgelig skal du gå til læge

Det er kun lægen, der kan svare på, om cysterne på dine æggestokke kan være medvirkende til den smerte, du oplever. Hvis du ikke synes, din læge er villig til at lytte og tage dine problemer alvorligt, så skift ham ud. Det er helt normalt, at have svært ved at tale om sex med sin læge, og du har ret til en læge, du kan have tillid til. Her kunne det være godt, hvis du havde en person tæt på, som kunne gå med og lytte/ holde dig i hånden/ støtte dig. Hvis du ikke er tilfreds med lægens svar, så bed om en henvisning til en gynækolog.

Tal med din kæreste om det

Du fortjener at få et godt sex-liv, og det er dejligt for mig at læse, at du er villig til at arbejde med dig selv for at komme videre. Det siger mig, at det nok skal lykkes for dig. Prøv at aftale en pause med din kæreste. Brug denne pause til at opdage andre ting, I kan gøre sammen. Det kan være en stor hjælp, at få trykket om at skulle ”præstere sex” taget af. Generelt er det vigtigt for især kvinder, at der er stor tryghed, for at den seksuelle oplevelse kan blive god. Tal med din kæreste, om hvad du har brug for fra ham for at få denne tryghed.

Læs også artiklen: Vejen til god sex

Sommervarme hilsner
Tove Larsen