Kan manglende sæd skyldes jeg mangler en sten?
Hej AdamogEva, Jeg er en dreng på 15 år. Bliver snart 16. Da jeg blev født, fandt de ud af, at min ene sten i pungen var ødelagt, så de fjernede den. Jeg er længe inde i puberteten, fordi jeg har fået hår ved tissemanden og på pungen, og mange andre steder på kroppen.
Jeg har prøvet at onanere, men der kommer ikke noget ud. Ville bare høre, om at det er på grund af min manglende sten? Eller noget andet. Eller kan det ændre på min fremtid?
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej!
Det, at du har fået hår omkring penis og pung viser, at din ene testikel producerer rigeligt mandligt kønshormon, og mænd kan sagtens undvære en testikel og nøjes med én - det er der rigtig mange, der lever helt fint med!
At du ikke oplever, at der kommer sæd ud, når du onanerer, tror jeg ikke skyldes, at du kun har én testikel. En forklaring kunne være, at du fx ikke "gør det længe nok" til at du får udløsning. Altså: Der kommer ikke nødvendigvis sæd ud af penis, blot fordi man rører ved den - det er først efter noget tid, der opnås udløsning, og det kan være, du ikke er nået dertil?
Jeg håber, mit svar hjælper dig på vej. Ellers er du velkommen til at skrive igen, og du kan også tale med din læge om det.
Andreas