Kan man miste chancen for at blive brun med årene?
Hej a&e. Jeg har skrevet til jer et par gange før. Nå, mit spørgsmål lyder: Jeg sad her for lidt tid siden og kiggede på billeder af mig selv som lille. Det vil sige omkring 4-5 år. Jeg lagde mærke til, da jeg så nogle strandbilleder af mig selv, at jeg ingen fregner havde på mine arme og kun nogle få dækket over næsen., og at jeg var lysebrun i huden, Det skal altså lige siges, at jeg er halvagtig rødhåret, sådan lidt kobberfarvet.
Nå, men sagen er, at nu hvor jeg er 14 år, har jeg fregner på benene, på armene, og nogle i ansigtet. Der er kun kommet flere med årene, men jeg forstår ikke hvorfor? De seneste par år har jeg ikke været meget udenfor i solen og vise min krop, fordi jeg synes, jeg var tyk og havde bumser på bryst, arme og brystkasse.
Jeg er ikke tyk længere. Tværtimod, og jeg har også mistet alt min acne og bumser på kroppen. Jeg glæder mig til, jeg skal til udlandet, så jeg kan få at se, om jeg rent faktisk kan få ligeså meget sol, som jeg kunne, da jeg var 4-5 år gammel. Men jeg frygter lidt, at jeg ingen farve kan få, men at det kun er flere og flere fregner, jeg får:'( Jeg er begyndt at bruge Dennis Knudsen sunspa "Tan in a can" i pink, og jeg er rigtig glad for den. Der er nogle, der siger, at jeg får færre og færre bumser og der er nogle, der siger, jeg ikke får det:( Jeg har også rigtig mange knopper på benene, så jeg ikke har lyst til at vise dem frem, fordi jeg synes, det er så grimt, selvom jeg har set nogle andre mennesker, der også har det.
Jeg ville gerne høre, om i har et svar på det angående med mine fregner og om at jeg kan få den samme farve som for 10 år siden.
Hilsen Laura, 14 år

SVAR:
Hej Laura
Tak for dit spørgsmål til A og E.
Om du kan få den samme farve som for 10 år siden, kan jeg ikke svare på. Det må komme an på en prøve, når du tager på ferie.
Pas på med solen
Du beskriver, at du har kobberfarvet hår og når man har fregner, er man som regel lidt sart i huden. Dvs. at du under alle omstændigheder skal passe på din hud og huske at tage godt med solcreme på, når du skal være ude i solen.
Typisk får man flest fregner i ansigtet og på hænderne, fordi det primært er de steder, der er mest udsat for sollys.
Acceptere sig selv
Måske har du det med fregner, som andre har det med deres krøller?? Man er selv super træt af det, men andre synes det er rigtig pænt og charmerende. (Jeg er sikker på, at du er en smuk ung pige). Det kan være svært at acceptere sig selv med de specielle træk, man nu har, men det er jo dem, der er med til at gøre dig til dig, og til at netop du er noget specielt.
Du skal beholde dine fregner resten af dit liv, så prøv at vænne dig til at tænke positivt omkring dig selv og din krop og lev med din krop som din ven.
Håber mit svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen Marianne