Kan man gøre noget ved menstruationssmerterne?
Hej. Først vil jeg sige tak for en fantastisk side. I har hjulpet mig så meget. Men nu er jeg kommet her til hvor menstruation kommer ind i billedet, har slet ikke noget imod, at man bløder og så videre, men hvorfor er det, man får ondt under menstruationen og kan man gøre noget ved det altså sådan at det ikke gør så ondt eller holder op for en tid.
Pige, 12 år

SVAR:
Hej pige
Av, mit underliv!
Det er meget forskelligt om kvinder får ondt under menstruationen, men specielt unge piger kan være plaget af en del smerter. Der kan være tale om alt fra krampeagtige sammentrækninger i underlivet, oppustethed til smerter i underliv, lænd og ryg. Der er ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor man får smerter, men formentligt har det noget at gøre med, at livmoderen trækker sig sammen. Men det kan også være pga andre arvelige forhold.
Hvad kan du selv gøre?
Der er et utal af råd mod menstruationssmerter, jeg vil nævne dem, som jeg selv har erfaret kan have en effekt. Undgå cola og alt for meget stress, forsøg med varme på underlivet eller lænden, hold dig varm og dyrk let motion. Ofte vil man ikke have lyst til at bevæge sig en masse, muligvis af frygt for at bløde igennem. Let motion er dog meget god til at afhjælpe smerterne og det er et forsøg værd.
Hvis du har behov for andet og mere end disse ’husmorråd’, bliver du nødt til at ty til medicin. Her SKAL du altid først tale med dine forældre, som kan hjælpe dig. Det vil være bedst at tage en blanding af panodil og ipren for menstruationssmerter. De virker begge mod smerter, men på hver sin måde og smertedækker derfor bedre, når de samarbejder.
Læs også artiklen: Den første menstruation
Med venlig hilsen Birthe