Kan man gøre noget for at få brysterne til at vokse?
Hej, jeg er en pige på 15 år. Og jeg har et spørgsmål omkring mine bryster. Mine bryster vil ikke vokse og det går min virkelig på.
Jeg går i 9 klasse og jeg synes virkelig bare, at det er pinligt, når jeg har idræt, når vi alle står og bader. Jeg vælger altid at have mit håndklæde over mig, også inde i badet.
Når mine klassekammerater får en ny smart top, der er rigtig flot og nedringet, vil jeg også købe den, men nu har jeg 100 toppe, som jeg aldrig går i, fordi jeg virkelig synes, det er så pinligt, også hvis drengene fra min klasse ser, at jeg ikke har nogen bryster. Så jeg går kun i hættetrøjer.
Altså jeg fik min mens sidste år i 8 klasse og har nu haft det i 1½ år. Min storesøster fik det sidst i 6 klasse. Jeg har også fået hår forneden osv., men mine bryster er bare vildt lille, de kan ikke gang fylde en a skål ud. De er godt nok lidt spidse osv., men det er det.
Kan man ikke gøre noget for at få dem i gang? De gør også kun lidt ondt. Kan man ikke gå til lægen og få nogen piler, som vil sætte det hele i gang?
Jeg synes virkelig at det er så pinligt. Jeg tør heller ikke at få en kæreste, for hvis han skulle tage mig på brysterne og så finde ud af, at jeg ikke har nogen. Jeg er en lidt høj pige, jeg er ca 170 cm høj og er rimelig tynd. Jeg vejer 51 med tøj på, jeg har også nogen limelig bredde hofter, jeg er 92 rundt om hofterne, og 71 rundt om maven, og er kun 75 rundt om brysterne. Plizz hjælp mig, jeg hader min krop.
knus ida :-)

SVAR:
Kære Ida
Jeg er ked af at høre, at du er så ked af din krop og dine bryster. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget i dine tanker og at du har det svært med at andre skal se dig uden tøj på. Der er meget forskel på størrelsen af kvinders bryster og en A-skål er slet ikke unormal, slet ikke som 15 årig.
Brysternes udvikling
Du skriver, at du har fået menstruation for 1½ år siden og at du har kønsbehåring. Det betyder at dine kvindelige kønshormoner, der også er af betydning for brystudviklingen, er i gang! Du skriver også, at dine bryster er spidse, det betyder også at dine bryster er undervejs i udviklingen og at de ikke er færdigudviklede. Kvindens bryster er hos nogle først færdigudviklede, når hun er omkring 20 år, så der er ingen grund til bekymring, selvom jeg selvfølgelig ikke kan fortælle dig, om dine bryster ender med at blive store eller små. Lægen kan ikke give dig en pille, der gør dine bryster større, der må tålmodighed til! Håber du kan være tålmodig.
Hvis du søger på ordet bryster, vil du se, at mange piger har samme bekymring som dig og du kan også læse de svar, du synes er relevante for dig.
Vægt
Når det er sagt, vil jeg sige, at du skal passe på din vægt. Det er vigtigt for udviklingen af kroppens kønskarakterer, at du ikke er undervægtig. Jeg har udregnet dit BMI til at være 17,7 (med tøj på), hvilket faktisk betyder, at du er undervægtig. Det er vigtigt, at du spiser på den rigtige måde. Hvis du har svært ved at spise og svært ved at tage på, kan du tage en snak med din læge eller sundhedsplejerske på skolen om det. Jeg er ked af, at du hader din krop. Der er så mange urealistiske billeder, af hvordan vores krop skal være, hvilket tøj vi skal gå i osv.
Du er værdifuld
Kære Ida, du skal huske at du har uendelig stor værdi og at hverken krop eller udseende har nogen betydning for din værdi som menneske. Jeg synes, du skal prøve at skrive ned, hvilke ting du godt kan lide ved din krop og give dig selv lov til at glæde dig over det. Skriv også de ting ned, som du er god til og som andre synes, du er god til. Skriv også ned, hvad du tror dine venner ville sige, hvis du spurgte dem, hvorfor du er en god veninde. Find en voksen, som du har tillid til og tal om det, du synes, der er svært, selvom du måske synes, det er pinligt. Læs evt mere her:
Hvem er jeg?
Er jeg mærkelig?
Håber du kan væbne dig med tålmodighed med hensyn til dine bryster og at du vil opleve, at du har stor værdi, uanset hvad du føler omkring din krop
Kærlig hilsen
Mette
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
Læge
adamogeva.dk