Kan man dele alle hemmeligheder med sin kæreste?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er usikker på, om man som kærester kan tillade sig at dele alt med hinanden, også hemmeligheder, man har fra andre, som man har fået at vide, man ikke må fortælle videre?

Min kæreste presser lidt på, for at jeg skal dele alt, fordi det er noget, hun mener, man gør i et forhold.

C, 21 år

SVAR:

Kære C

Tak for dit spørgsmål. Jeg tror faktisk, at mange stiller sig selv det spørgsmål. Det er nemlig et af de steder, hvor man meget let kommer i et dilemma. På den ene side ønsker man at dele alt med sin kæreste, på den anden side føler man sig også forpligtet, over for f.eks. sin bedste ven, til at overholde den tavshedspligt, man har lovet.

Jeg har ikke et præcist ja eller nej svar til dig, da jeg tror, det er individuelt fra par til par og også afhængig af, hvad hemmeligheden drejer sig om. Jeg vil forsøge at give dig nogle vinkler på det, du spørger om.

Definitionen på en hemmelighed er ifølge nudansk ordbog: "Viden som ikke må røbes, men som er forbeholdt nogle få indviede."

Ingen krav om at vide alt

Som udgangspunkt tror jeg, det er vigtigt, at I ikke kræver, at vide alt, hvad den anden ved. Jeg tror, det er vigtigt at give hinanden frihed til at bevare og holde hemmeligheder. Det kræver tillid at kunne leve med ikke at vide alt, hvad den anden ved. Tillid bygges langsomt op i et forhold i takt med, at man lærer hinanden at kende og bliver mere og mere fortrolige med hinanden.

Vær på vagt

Der er områder, hvor jeg vil opfordre jer til at være særlig på vagt.

Hemmeligheder der vedrører eget parforhold eller vedrører ens kæreste, skal I være meget opmærksom på ikke at have. Det kan være med til at true parforholdet og underminere tilliden til hinanden.

Jeg tror også, det kan være vigtigt, at man ikke har hemmeligheder med nogen af det andet køn, som ens kæreste ikke må vide. Det kan skabe usikkerhed, hvis du virker meget tæt og fortrolig med en af det andet køn.

En ide kunne være at bede vedkommende, der ønsker at betro dig sin hemmelighed, om tilladelse til, at du fortæller din kæreste det. Måske har du allerede, inden vedkommende betror sig til dig, en fornemmelse af, at det her er noget, du må fortælle til din kæreste. I et sådant tilfælde kan du jo overveje at sige, inden du får hemmeligheden fortalt, at du ikke vil love på forhånd, at du ikke fortæller det til din kæreste. Så er det op til vedkommende, om du og dermed måske også din kæreste skal vide det eller ej.

Det kan du blive nødt til at fortælle din kæreste

I sjældne tilfælde kan hemmeligheden have en sådan karakter, at du kan blive nødt til at sige til vedkommende, at du vil fortælle det til din kæreste. Det kan f.eks. være, hvis en betror dig noget, så du føler, den viden vil forstyrre din nærhed og fortrolighed til din kæreste, hvis du ikke må fortælle det. F.eks. hvis en er blevet forelsket i en af jer, tror jeg, det som hovedregel vil være bedst, at I sammen forholder jer til det. Det kan være med til at beskytte jer mod, at en anden person kommer ind og forstyrrer jeres forhold

Det kan også være, hvis en person er blevet meget vred på én af jer eller har såret en af jer, her kan I måske have brug for at kunne støtte hinanden. Formålet med at fortælle din kæreste det er, at I bevarer tilliden til hinanden og at I beskytter jeres forhold til hinanden.

Tavshedspligt

Derudover er der jo også andre områder, hvor man ikke kan fortælle alt, hvad man ved til sin kæreste. Der er inden for rigtig mange jobs en tavshedspligt, som skal overholdes. Det kan også være i forbindelse med frivilligt arbejde som sjælesørger, rådgiver eller andre steder, hvor man bliver vidende om noget, man ikke kan dele med sin kæreste.

Hvordan vil I håndtere hemmeligheder?

Læs dette svar sammen med din kæreste og find sammen ud af, hvordan I i jeres forhold skal håndtere hemmeligheder. Ovenstående er mine tanker og vinkler på det, du spørger om. Men det er din kæreste og dig, der skal finde ud af, hvordan I vil håndtere den udfordring, det er at vide noget, som ikke må røbes. Det handler om både gensidig tillid og respekt. At I har tillid til, at I ikke går og skjuler ting for hinanden, der kan skabe afstand jer imellem, men at I omvendt også respekterer, at I også har nogle forpligtelser i jeres roller udadtil, f.eks. job, sjælesørger m.m. som kræver tavshedspligt.

Håber ovenstående kan hjælpe jer.

De bedste hilsner
Annette