Kan lide min eks og bedsteveninde - hvordan få hende tilbage?
Mig og min bedste veninde har længe hadet hinanden, efter jeg slog op med hende. Her på det sidste har jeg så fået meget stærkere følelser for hende igen. Jeg vil simpelthen gøre alt for at få hende tilbage.
Der er bare det, hun siger, hun godt vil give mig en chance til, men det virker bare som om, hun ikke gider mig, for det er kun mig, der kommer hen og krammer hende osv. Hvad kan jeg mere gøre?
Forelsket dreng, 16 år

SVAR:
Kære 16 årige
Tak for din mail til AdamogEva. Jeg vil se, om jeg kan hjælpe dig lidt på vej, ved at dele de tanker, jeg gør mig, om det, du skriver.
Som jeg læser spørgsmålet, forklarer du, at du og din bedste veninde længe har hadet hinanden, efter du har slået op med hende. Dernæst skriver du, at du har fået stærke følelser for hende igen og gerne vil have hende tilbage. Sidst fortæller du, at hun gerne vil give ”jer” en chance igen, men at du er i tvivl, om hun gider dig, fordi det kun er dig, der krammer hende (kun er dig, der opsøger kontakt, som jeg forstår det).
At slå op
Selvom det var dig, der slog op, så forestiller jeg mig også, at du også mistede en rigtig god veninde, da I gik fra hinanden. Min erfaring er, at når to mennesker stopper med at være kærester, så mister begge to en nær ven. Dvs. to mennesker der ikke længere er sammen, begge oplever sorg over at have mistet en person, der var tæt på, og en ensomhed over at være blevet alene. Jeg tænker, at både du og din veninde har oplevet, at det var svært at gå fra hinanden, og begge har savnet hinanden og har været kede af at være uvenner.
At blive slået op med
At det var dig, der slog op med hende, har en betydning. Min erfaring er, at den, der bliver slået op med, ofte bliver rigtig ked af og såret over at være blevet forladt af en person, der har betydet rigtig meget. Dvs. din veninde nok er blevet rigtig ked af at have mistet dig, da du slog op med hende. Ud over at være blevet ked af det, er en følelse, der tit kommer, når man bliver slået op med, vrede, og jeg tror, at din veninde også kan være blevet vred over, at du har forladt hende. Hun kan have oplevet, at hun ikke var en god kæreste eller ikke var god nok til dig (du siger selv, at I blev uvenner).
Tillid
Når din veninde siger, at hun gerne vil give jer en chance mere, kan det være svært for hende at tro på, at du ikke slår op igen, så hun bliver såret igen, og det er derfor rigtig vigtigt, at hun ved, at du vil hende og vil jer. Jeg har oplevet, at når man mister en person, man er rigtig glad for, kan det være svært at stole på den person igen. At I nu vælger at give det en chance mere betyder derfor, at I skal finde ud af at have tillid til hinanden igen, hvilket kan være rigtig svært.
Der er følelser som glæde, kedafdethed, frygt og vrede, der stritter i forskellige retninger i forhold til at give jer en chance mere og få det til at fungere imellem jer, og det kan være svært at få styr på følelserne både for dig og for hende i jeres forsøg på at være kærester igen.
At snakke sammen
Jeg tror, det kunne være rigtig godt for jer at snakke sammen om, hvordan det var dengang i var kærester sidst, og hvordan I begge to oplevede kærestetiden – alle de gode minder og alt det svære. Ved at snakke sammen kan I finde ud af, hvad I forelskede jer i ved hinanden og hvad der gjorde, at I gik fra hinanden.
Det er også en rigtig god ide at snakke om, hvorfor og hvordan I har lyst til at være kærester nu. Hvorfor vil I give det en chance mere? Hvad har din bedste veninde af forventninger til det at være kæreste med dig, og hvilke tanker gør du dig om at være kæreste med hende?
At snakke sammen hjælper tit til at løsne op for misforståelser, kan fjerne usikkerhed og uvished og kan være med til at bringe jer tættere sammen.
Læs også artiklen: Jalousi og kærestesorg
De venligste hilsner
Stine