Kan jeg virkelig få følelser for en, jeg ikke har mødt?

Vis spørgsmål

Hej adam og eva, super hjemmeside i har her. Har kunnet finde svar på mange ting, men der er stadig et spørgsmål, som jeg ikke har fundet svar på, eller i så fald kan jeg ikke finde det.

Nå, men for nogle dage siden, sad jeg på Youtube. Her stødte jeg på en speciel musikvideo, en såkaldt "amatør video" eller hvad du vil kalde det. Jeg så den en gang eller to. Og pigen, der lavede den, var lige min type.

Efter noget tid besluttede jeg mig for at skrive til hende. Jeg spurgte, hvor gammel hun var og der gik ikke lang tid, før hun svarede, at hun var 14. ( Jeg er selv lige fyldt 16). Jeg spurgte, om hun lavede flere af disse videoer, og i samme besked skrev jeg, at hun gerne måtte skrive på min mobil, da jeg ikke var hjemme i en uge. Men efter en uge havde hun ikke skrevet. Hele den uge havde jeg ikke kunne tænke på andet end hende, det har virkelig været slemt.

Da jeg kommer hjem, havde hun valgt at svare samme sted, som jeg spurgte i stedet for at svare over mobil.

Kan det virkelig passe, at jeg kan få følelser for en, jeg ikke har mødt? Og i så fald har jeg på fornemmelsen, at hun lidt er ligeglad med mig, da hun ikke svarede over min mobil. Vil gerne holde kontakten med hende, men hvad skal jeg dog skrive til hende?

På forhånd undskyld for den lange besked.

Den generte, 16 år

SVAR:

Kære ”Generte”

Tak for din henvendelse. Dejligt at du synes godt om hjemmesiden og super, at du skriver ind med et spørgsmål, du ikke lige kan finde svar på, i stedet for at gå og tumle med det selv.

Det er bestemt ikke unormalt at blive forelsket i en, man ikke kender. Det kan f.eks. være i en skuespiller, en fotomodel i et modemagasin eller en kendis i et af de kulørte blade. Så det, at du er blevet forelsket i en, du ikke har mødt og ikke kender, er slet ikke unaturligt.

En af grundene til, at det sker, er at vores fantasi begynder at gå sine egne vegne og begynder at forestille sig, hvordan personen er, hvordan man kunne være sammen med vedkommende osv. I mange tilfælde er det fuldstændig urealistisk, at det overhovedet kommer til at ske, men fantasien kører alligevel bare derudaf.

Du skriver, at du tror, hun er ligeglad med dig. Det er hun måske også, det kan jeg ikke svare dig på, men hun kender dig jo ikke.

Så hvis du vil bevare kontakten til hende, som du skriver, så er mit råd, at du skal blive ved med at skrive til hende – og du må vælge det medie, som hun vælger at skrive på. Altså f.eks. Youtube. Og fortvivl ikke, hvis hun bliver ved med det, selv om du giver hende dit mobil nummer.

Hvis der skal være en mulighed for, at I skal blive venner, må I lære hinanden at kende, men du kan jo ikke tvinge hende til at skrive til dig eller til at være interesseret i dig.

Og hvad du skal skrive hende. Tja, jeg vil mene, at du skal skrive det til hende, som falder dig ind. Hvad ville du sige til hende, hvis hun sad lige overfor dig og i snakkede sammen?

Jeg ønsker dig en god sommer og håber, du finder en vej i det her.

Hvis du har brug for uddybning af mit svar, er du meget velkommen til at skrive tilbage.

Alt det bedste til dig,

Kærlig hilsen Steen