Kan jeg være gravid trods p-piller ?
Hej! Jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig :-) Jeg er en 21 årig pige i et fast forhold. Vi har langdistanceforhold, og ser hinanden 2 weekender på måneden. Jeg er på p-piller (startede i september 2012, men har aldrig været på pillen før, derfor svært at forholde sig til den udvikling, min krop laver).
- I oktober var jeg sammen med min kæreste i 1 uge i træk, med regelmæssig samleje. Jeg "glemte" p pillen mandag (1. uge af pakken, tror jeg) fordi jeg faldt i søvn tidligt!! + jeg var så uheldig at glemme den 3 andre gange resten af måneden (ikke lige efter hinanden) Har læst mange steder efterfølgende, at jeg kunne have taget 2 piller på 1 dag, men det gjorde jeg ikke. Er ikke så glad for hvad p-pillen gør ved min normale cyklus (skal finde en anden form for prævention) Men jeg stoppede så efter pakken var "tom" og jeg fik en normal blødning. - dog havde jeg pletblødt brunt i 1 uge før denne røde blødning, sikkert fordi jeg glemte de piller og mit system blev forvirret.
Nu er det midten af november, og jeg går og er bange for, at jeg er gravid fra sidste måned? Tager stadig mine piller fra november, men er bange for, at HVIS jeg er gravid, skader jeg fosteret ved at indtage piller??
Nogle gange gør det en liiiille smule ondt i underlivet som lige før en menstruation, men jeg er jo på piller her i november og burde ikke få knibe-smerter dernede?
Havde samleje lørdag, hvor jeg også tog min pille. Men søndag glemte jeg pillen, da jeg kom sent hjem fra min kæreste og nu er jeg bange for at indtage p pillerne igen..
Ringer til min læge imorgen for at høre om andre præventionsmidler, fordi det her går mig på.
Hvor stor er chancen for, at jeg er gravid?? Jeg har haft store humørsvingninger den sidste måneds tid og mine bryster voksede meget på bare 1 overnatning (og har været meget ømme) men alt dette har jeg læst om her på nettet, og det kunne også tyde på det, p piller kan gøre det ved ens krop. Er så forvirret!
Tak.
Mathilde, 21 år

SVAR:
Kære Matilde
Jeg tror, du har ret i at p-piller ikke er den rigtige løsning for dig, man skal nemlig tage pillerne hver eneste dag, de kan dog godt tages med 12 timers forsinkelse. Det er især problematisk, hvis man glemmer p-piller i starten af perioden. Hvis din seneste blødningen var af normal styrke, lyder det ikke til, at du blev gravid i oktober. På nuværende tidspunkt vil en graviditetstest være positiv. At du så igen glemte en p-pille dagen efter samleje i november, gør at du jo kan være blevet gravid. Fosteret tager ikke skade af, at du tager resten af pakken, men du skal naturligvis stoppe, hvis du er gravid.
De symptomer, du beskriver, kunne meget vel være bivirkninger til p-piller, lige så vel som på graviditet (hvor der dog sjældent er symptomer før den udeblevne menstruation.)
Du har sikkert allerede været ved lægen og fået svar på dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at vende tilbage.
Mvh Mette
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
læge
adamogeva.dk