Kan jeg være gravid trods p-piller?
Hej. Jeg er en pige på 15, som er på p-piller, jeg har været på det i to måneder, men denne gang fik jeg ikke min menstruation, men mit ene brystvorte voksede. Jeg læste at det var tegn på graviditet. Så tog jeg to forskellige test og de viste begge negative. Er jeg gravid eller hvad?
Hvad skal jeg gøre??
Hilsen den meget bange pige, 15 år

SVAR:
Hej meget bange pige
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå, at du går og bliver bange af at tænke på de her store ting alene. Derfor er det rigtig godt, at du skriver til os – og det vil måske også hjælpe dig at snakke med andre, fx din mor, din kæreste, en veninde. Ofte hjælper det på bekymringerne at dele dem med andre.
Gravid?
Når din blødning udebliver i en p-pille pause, har du helt ret i, at det kan skyldes, at du er blevet gravid. Derfor er det rigtig fint, at du tjekker det med en graviditetstest. Hvis den er negativ, er det meget usandsynligt, at du er gravid. Og når du har taget 2 tests, kan jeg næsten garantere dig, at du ikke er gravid, hvis du har fulgt brugsanvisningen.
Lige når du starter op med p-piller kan blødningerne godt være lidt uregelmæssige. Jeg vil dog opfordre dig til at snakke med din læge, hvis det fortsætter. Jeg tænker også, at den hævede brystvorte kan skyldes hormonerne. Er den mon blevet mindre igen? Det er normalt at brystet gennemgår forandring igennem din cyklus. Hvis det fortsætter, vil jeg dog igen anbefale dig at snakke med din læge om det.
Og så vil jeg som en sidekommentar lige tilføje, at p-piller jo ikke beskytter imod kønssygdomme, så alene af den grund er det en god idé også at bruge kondom ved samleje. Så er I også ”dobbelt” beskyttede mod graviditet.
Pas på dit sexliv
Jeg håber, at det er svar nok på dine spørgsmål. Jeg ønsker alt det bedste for dig, og derfor synes jeg også, at jeg er nødt til at skrive lidt mere. Du beskriver, at du lige er startet på p-piller, og jeg går ud fra, at sex også er rimelig nyt for dig. Du oplever lige nu, at det kan føre en masse bekymringer med sig. Sex er så meget mere end en fysisk ting, som man kan blive gravid af. Sex påvirker os følelsesmæssigt, og kan både føre til masser af glæde og dybe sår. Derfor vil jeg opfordre dig til at passe på dig selv i den her tid, hvor du er ved at udvikle dig fra pige til kvinde. Tag hellere skridtene lidt langsommere, så du er sikker på, at det er de rigtige skridt, du tager. Det handler både om at passe på dig selv og din kæreste. I kan evt. læse disse artikler sammen, så kan han måske også bedre forstå dine bekymringer.
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Jeg håber, det har givet dig nogle svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Vh Anna
Anna Lindbjerg
Skrevet af:
Anna Lindbjerg
Jordemoder
adamogeva.dk