Kan jeg være gravid selv om jeg har taget P-piller?
Hej. Min kæreste og jeg havde sex for ca. 2 uger siden uden kondom, lige da min menstruation var stoppet. Jeg er på p-piller, og har faktisk næsten lige skiftet mærke, fordi Cilest er udgået. Jeg har ikke glemt nogen p-pille.
Problemet er bare, at jeg har ligget i sengen i går og i dag, pga. kvalme, og fordi jeg har følt mig rigtig skidt og utilpas. Min mor spurgte, om jeg kunne være gravid måske, og det er nu det, jeg gerne vil spørge jer om. Er jeg nødt til, at gå til lægen? Håber I vil give mig svar.
Mvh. Katrine, 17 år

SVAR:
Kære Katrine
Jeg tror ikke, du er gravid.
Selvfølgelig kan det være svært for mig at sige noget med sikkerhed, da du ikke skriver mere specifikt om din cyklus og varighed af menstruation. Du skriver, at I havde sex, lige da din menstruation var stoppet. Hvis du (som størstedelen af alle kvinder) har en cyklus på ca. 28 dage eller derover med en menstruations varighed på ca. 5 dage, så er sandsynligheden for, at du er gravid, minimal. - Lagt sammen med, at du har husket alle p-piller og taget dem til tiden, så tror jeg ikke, at du er gravid.
Så vidt jeg forstår på dit spørgsmål, så overvejer du, om et skift i p-pillemærke kan betyde, at du er blevet gravid. Nej, du er dækket ligeså godt med det nye mærke, som med det gamle, så længe du husker at tage alle piller. Nye p-piller kan imidlertid godt give nogle bivirkninger - som de gamle ikke gjorde. Det gør de oftest kun, indtil din krop har vænnet sig til de nye piller. Her kan kvalme faktisk godt være en af de bivirkninger, som du kan opleve.
Som jeg skrev først, så kan jeg ikke love noget. Så, selvom jeg er næsten 100% sikker på, at du ikke er gravid, synes jeg, at du skal få det undersøgt. Du behøver ikke tage til lægen, da en graviditetstest, som du kan købe på apoteker eller i supermakeder, er ligeså så sikker som lægens. Jeg vil anbefale, at du tager en snak med din mor om dine bekymringer og køber en graviditetstest sammen med hende.
Overvej hvad du vil gøre
Jeg vil tillade mig at være lidt provokerende, fordi jeg vil gerne udfordre dig lidt. Er du sikker på, at du er psykisk klar til de eventuelle følger (graviditet eller seksuelt overførte sygedomme), der kan være i forbindelse med at være seksuel aktiv? Hvad vil du og din kæreste gøre, hvis du blev gravid? Du har lige oplevet skrækken ved at kunne have været gravid - Jeg synes, du skal bruge det som en mulighed til både at overveje tingene for dig selv og til at tale med kæresten om, hvad I gør, hvis 'uheldet' er ude.
• Vil I tage tage ansvaret op og vælge at blive forældre?
• Eller vil I bortadoptere eller have en abort?
• Hvad vil du gøre, hvis I er uenige om, hvad I gør?
Jeg ved, det er nogle utrolig svære spørgsmål, men jeg håber, du vil bruge anledningen til at tænke over tingene.
Husk også kondomet
Så nu kommer den løftede pegefinger - fra jordemoderen ;-), som har set alt for mange teenagegraviditeter. P-piller er fantastiske og sikrer næsten 100% mod graviditet, men desværre sker det til tider, at nogle af mandens svømmere finder frem til ægget alligevel. Derfor vil jeg til enhver tid anbefale, at du ikke kun benytter p-pillerne, men også kondom. Kondomet giver en dobbeltsikring, som også har den sidegevinst at beskytte dig mod seksuelt overførte sygdomme.
Læs mere om P-piller og sikkerhed i disse artikler:
Info om p-piller
Rod med p-pillerne!
Med kærlig hilsen Birthe Marie Rasmussen, jordemoder
Birthe Marie Rasmussen
Skrevet af:
Birthe Marie Rasmussen
Jordemoder, kandidat i folkesundhed
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK