Kan jeg være gravid, og skal vi beskytte os ekstra nu?
Hej, jeg skriver til jer, fordi jeg er i tvivl, om jeg muligvis kan have været blevet gravid. Jeg har snakket med mange af mine veninder og de siger, at de virkelig ikke tror det og det lyder meget usandsynligt, men jeg vil alligevel skrive, for jo mere folk fortæller mig, det er usandsynligt, jo roligere bliver jeg.
Det startede onsdag sidste uge, jeg var ved lægen for at få p-piller, og sjovt nok vil jeg mene, det også var min første menstruations dag, så jeg begyndte på pillerne samme dag om aftenen, og jeg har taget dem regelmæssigt lige siden.
Ugen efter, altså onsdag igen, har mig og min fyr ubeskyttet sex og ja, han har udløsning oppe i mig.. Er faktisk lidt i tvivl, om pillerne virker der? Og specielt også fordi jeg søndag aften kommer hjem og tager pillerne, som jeg plejer, går ud og spiser, hvorefter jeg går i bad, ca 15-20 efter jeg havde spist, i badet gylper jeg en lille klump op, og jeg er lidt bange for nu, at jeg ikke har været beskyttet??
De andre dage har jeg bare forsat med tage pillerne, som jeg skulle, indtil onsdag, hvor vi havde sex og jeg derefter kom til tænke på det og jeg føler mig så forfærdelig dum. Jeg er en meget ansvarsbevidst person og jeg har været mange svære ting igennem i mit liv, så jeg har brug for tryghed .. Håber I kan give mig et svar ..
Og sidste spørgsmål hvis I når at svare mig. Han kommer hjem til mig fredag,altså allerede i morgen, og der er det nok bedst, at vi beskytter os ikke?
Hilsen den fortvivlede, lidt i tvivl pige.. 15 år

SVAR:
Kære fortvivlede pige
Det er rigtig godt, at du gør noget ved din tvivl. Når jeg læser din mail, bliver jeg noget bekymret for dig, fordi jeg tænker, at du er havnet i en situation, som du slet ikke har brug for og det er vigtigt, at du passer godt på dig selv fremover.
Du skriver selv, at du har været mange svære ting igennem i dit liv og du har brug for tryghed.
Det er meget sjældent, vi kan give et svar samme dag. Vi er ikke en akutbrevkasse og når du ikke opgiver mailadresse er det endnu vanskeligere. Men nu vælger jeg at svare dig med det samme i håb om, at du ikke kommer ud i endnu større vanskeligheder ved igen i dag at have ubeskyttet samleje, hvilket jeg kan forstå, I har planer om.
Det er nemlig sådan, at du ikke kan være sikker på, at du er beskyttet. Du skriver, at du gylpede en klump op lige efter, du havde taget dine P-pille i søndags og hvis det har været din p- pille, så må du betragte det som om, at du ikke har fået en P- pille den dag. I artiklen: Rod med p-pillerne! står der, hvordan du skal forholde dig, hvis du har glemt en p-pille i første uge, hvilket jo svarer til din situation, hvis du har gylpet pillen op. I artiklen står der, at du skal bruge ekstra prævention de næste 7 dage, hvis du har glemt en P-pille i uge 1. Så mit råd til dig er klart, at hvis I vælger at have samleje i dag, så brug endelig ekstra beskyttelse.
Lille risiko for graviditet
Det betyder så også, at du ikke kan være helt sikker på, at du var beskyttet, da I sidst havde samleje og dermed kan du være blevet gravid.
Du skriver også, at du vil mene, det var på 1. menstruationsdag, du startede op. I artiklen Info om p-piller kan du læse, at det er vigtigt, at du starter op på 1. menstruationsdag, hvis du skal være sikker på, at pillerne virker fra første dag. Hvis du derimod starter op 2. - 5. blødningsdag, så skal du bruge ekstra beskyttelse de første 7 dage. Så måske giver det en ekstra usikkerhed - hvis du altså ikke var helt sikker på, at det var på 1. menstruationsdag.
Tal med en voksen
Jeg synes ikke, du skal gå alene med det. Jeg kender jo ikke noget til dine forældre, men hvis du kan, så synes jeg, at du skal tale med dem eller måske med en anden voksen, som du har tillid til. For at blive helt afklaret, kan du tager en graviditetstest 3 uger efter i har haft samleje, så vil den vise, om du er gravid og her kunne det være en god ide, om du gjorde det sammen med din mor eller en anden voksen, så du ikke er alene med det. Du kan også gå til din læge og få taget prøven.
Læs mere i disse artikler:
Menstruationen udebliver – mulige årsager
Uønsket gravid - hvad gør du?
Sex og tryghed
Sex er et stort ansvar og ingen præventionsform er 100 % sikker.
Du skriver, at du var sammen med din fyr, men ikke ellers noget om jeres forhold. Du skriver heller ikke noget om, hvorvidt det her er noget, du frit kan tale med ham om. Det er vigtigt, at I kan tale om jeres valg med at have sex og sammen tage ansvar i det.
Sex er noget af det mest intime, som vi deler med et andet menneske, så jeg vil meget opfordre dig til at overveje, om det er denne dreng, du har lyst til at dele det med. Jeg ved jo ikke, om i er jævnaldrende og om i var enige om, at have sex eller du evt. er gået med til det, fordi du regner med, at din fyr forventer det. Det er i hvert fald langt fra alle piger på 15, der er klar til at være seksuelt aktive og undersøgelser viser, at mange mere eller mindre har følt sig presset til det.
At sex og tryghed hører sammen, har du tydeligt mærket nu, og jeg synes, du skal bruge den her situation til at overveje, hvad du ønsker med mit sexliv i fremtiden. Og hvis du vælger fortsat at være seksuel aktiv, vil jeg klart anbefale dig at være meget omhyggelig med din prævention, så du ikke skal komme i samme situation igen. P-piller kan evt. suppleres med kondom, det øger klart sikkerheden. Og så er det jo kun kondom, der beskytter dig mod kønssygdomme.
Jeg synes, du skal prøve at læse disse artikler og overveje, hvad du vil med dit sexliv:
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Værd at vente på
Ønsker dig alt godt for fremtiden og altid velkommen til at skrive igen.
KH Sinne
Sinne Steen Ramild
Skrevet af:
Sinne Steen Ramild
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk