Kan jeg være gravid, når jeg tog P-pille lige efter?
Kan jeg blive gravid, hvis jeg er på p-piller og vi ikke brugte kondom? Jeg tog en p-pille lige efter vi havde gjort det, og hvis der er 10 dage til min menstruation, kan der ske noget? Min sidste menstruation var sidst i august og starten i september. Og kan der ske noget, hvis vi gjorde det to gange på samme dag? Det var min første gang! Og dagen efter tog jeg min p-pille om morgenen. Hjælp mig hurtigst mulig! :)
Hende den usikre, 15 år

SVAR:
Kære pige
Jeg synes, det er uklart udfra dit brev om du netop er opstartet på p-piller, eller om du har taget dem (hver dag) gennem noget tid.
P-piller og sikkerhed
Hvis du har taget p-piller hver eneste dag siden din sidste menstruation, så skulle du være 99% beskyttet mod graviditet (altså hvis du tager den HVER dag). Det er dog en god idé også at bruge kondom, især fordi at det er det eneste, der kan beskytte dig imod kønssygdomme.
Hvis du har taget din første p-pille lige efter at du havde sex for første gang, så hjælper den ikke noget som helst. Tidspunktet du beskriver er lige omkring ægløsning. Jo flere gange man har sex, jo større er sandsynligheden for graviditet – også selvom det er 2 gange på en dag.
Læs mere om P-piller og sikkerhed i disse artikler:
Info om p-piller
Rod med p-pillerne!
Få en afklaring
Hvis du ikke får din menstruation til tiden og stadig er usikker på, om du er gravid, så vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest, som du kan købe i de fleste supermarkeder, i Matas og på apoteket.
Sex og tryghed
Du skriver, at det var din første gang og du skriver dit spørgsmål i nærmest paniske vendinger.
Kære kære pige, jeg håber, du passer på dig selv. Risikoen for graviditet følger med det at have sex og den risiko skal du være parat til at tage. Sex i gode rammer er en vidunderlig ting, men det er faktisk også en alvorlig sag. Det er ikke kun risikoen for graviditet, du skal håndtere, for der ligger noget enormt intimt og personligt i at have sex med et andet menneske. Når vi har sex, giver vi noget at det mest dyrebare, vi har og blotter os for et andet menneske både fysisk og følelsesmæssigt. Jeg vil opfordre dig til at overveje igen, om du er klar til det.
Læs evt følgende artikler om emnet
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Mvh Mette Aabenhus
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
Læge
adamogeva.dk