Kan jeg være gravid, når jeg har haft menstruation efter sex?
Hejsa, jeg ville bare spørge, om man kan være gravid, selvom man har fået sit menstruation for anden gang ..? Altså dvs. Jeg har haft sex inden min menstruation måske en uge, og så fik jeg det, og nu der gået en måned, og jeg skal rigtig have det om 2 dage, så hvis jeg får det, betyder det så, at jeg ikke er gravid . Hjææææælp:(
Anonym, 19 år

SVAR:
Kære Anonyme pige
At være bange for at være gravid
Dagene op til en menstruation kan være hårde og lange, når 'man' venter på at blive bekræftet i, at 'man' ikke er gravid. Og der er du nu, tankerne kører rundt i hovedet på dig. 'Kunne jeg være gravid, selvom jeg allerede har fået min menstruation en gang siden jeg havde sex?', spørger du.
Strengt talt, så er det muligt at få menstruation eller en blødning under en graviditet. Det er mere eller mindre almindeligt, at kvinden kan få en mindre blødning, kaldet en nidationsblødning, den første måned, hvor det befrugtede æg sætter sig fast i livmoderen.
Når det er sagt, så tror jeg slet ikke, at du er gravid! Du havde sex én uge forinden din sidste menstruation, hvilket nedsætter sandsynligheden for en eventuel graviditet betydeligt. Det tidspunkt i menstruationscyklussen, hvor sandsynligheden for graviditet er størst, er 14 inden næste menstruations første dag. Hvis du har behov for svar, ud over min vurdering, kan du altid købe en graviditetstest i supermarkedet. De har i dag en stor sikkerhed og den vil kunne give dig sikkerhed.
At være klar til at have sex
Måske misforstår jeg dig, men jeg synes ikke, det lyder til, at du plejer at have sex. Som du jo nok har bemærket, følger der mange ting, overvejelser og bekymringer med både i forhold til, hvem du ønsker at have sex med, og hvor tæt et forhold ønsker du at have med en fyr, inden du har samleje med ham, men også omkring eventuelle sexsygdomme og graviditeter. Selvom du er forholdsvis gammel, 19 år, er det absolut ikke sikkert, at du er parat til alle disse overvejelser. Derfor synes jeg, at du skal overveje, om du fortsat vil have samleje med din kærester/drengebekendskaber.
Der er mange følelser på spil i forbindelse med sex og det er meget mere end blot en fysisk ting. Samtidig findes der ikke nogen prævention, der beskytter 100 % mod graviditet, så jeg synes, at du er bedst tjent med at tænke tingene igennem, forinden du har sex igen. Personligt synes jeg, at det bedste vil være kun at have samleje med en mand, der også er klar til være far, hvis du bliver gravid. Den sikkerhed er størst i et ægteskab.
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Prævention
Hvis du fortsætter med at være seksuelt aktiv, synes jeg, at du skal bruge prævention for at kunne undgå lignende situationer. Der er mange forskellige typer at prævention og ikke alle typer prævention vil passe til dig eller dit temperament. Prøv at sætte dig ind i de forskellige typer af prævention og find den type, som passer til dig.
Prævention
Her til allersidst vil jeg sige, at kondomer ALDRIG er en dårlig idé, da det er den eneste præventionsform, som også beskytter mod de seksuelt overførte sygdomme.
Mange hilsner fra Birthe Marie Rasmussen, jordemoder
Birthe Marie Rasmussen
Skrevet af:
Birthe Marie Rasmussen
jordemoder, kandidat i folkesundhed
adamogeva.dk