Kan jeg være gravid igen efter uønsket abort?
Hej, jeg fik desværre en kirurgisk abort/ udskrabning, som man kalder det. Jeg havde hele tiden blødning og smerter og blev flere gange hentet med ambulance og skulle scannes. Ved min sidste blødning opdagede man, at jeg skulle have haft tvillinger, og at den ene var blevet spontan abort og den anden havde et for stort hjerte. Jeg fik 10% chance for at overleve, og det barn, der havde for stort hjerte fik 15% chance for overlevelse, så jeg endte med at få en abort den 28/4-14.
Jeg har efterfølgende haft ubeskyttede sex første gang en uge efter min abort også ellers hver tredje dag siden. Jeg har stadig ikke fået min menstruation. Skulle have haft den her den 28/5, men den er ikke kommet og har taget to graviditetstest, som har vist negativ. Ved ikke om jeg kan være blevet gravid eller om det bare er min krop, der ikke kan finde ud af det. I morgen er det 6 uger siden min abort, så jeg burde have haft min menstruation nu, med mindre jeg er gravid eller hvad?
Hjælp
Prik, 19 år

SVAR:
Kære Prik
Det lyder som om du har været igennem en rigtig krævende tid. Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så har du lige været igennem en graviditet, hvor du blev ved med at bløde og skulle på sygehuset flere gange. Der var stor fare for både dit eget og barnets ve og vel, og du endte med at træffe en svær beslutning om at få lavet en abort. Lige nu er du i tvivl, om du kan være blevet gravid igen allerede, eller om din krop bare opfører sig anderledes end normalt. Jeg fornemmer på dig, at du rigtig gerne vil være gravid.
Din krop har været udsat for en stor belastning
Jeg tror, at det, du oplever, er at din krop lige skal have lidt tid til at reloade. Hvornår du igen får ægløsning og kan blive gravid er ikke til at sige præcist – normalt får man menstruation efter 4-6 uger, men der kan være individuelle variationer.
Det jeg mener med at reloade er, at kroppen lige har været sat på ”graviditetsprogram”, og nu er der behov for at genstarte. Rent fysiologisk sker der en hel masse hormonelle og fysiske ændringer, når man bliver gravid. Kvinder føler disse ændringer i forskellig grad, men de kan f.eks. føles som kvalme, træthed og stakåndethed. Der begynder også ret hurtigt at blive gjort forberedelser til amningen – hvilket ses som større bryster. De har alle til formål at sikre barnet de bedste vækstbetingelser både under og efter graviditeten, og de gør også, at forplantningssystemet bliver sat på stand-by (man kan jo ikke blive gravid med et nyt barn, når man allerede er gravid). Når graviditeten er slut, tager det noget tid for kroppen at ”rense graviditetshormonerne ud” og på ny gøre kroppen klar til en graviditet. Det kan godt forsinke menstruationen, og det kan også gøre, at slimhinden i livmoderen ikke er så tyk, som den plejer at være, og der derfor er mindre chance for at blive gravid. Som jeg sagde, vil der ofte gå 4-6 uger, før man igen får menstruation.
I din situation, hvor din krop har været meget belastet af graviditeten, er det faktisk slet ikke så dumt, at der går lidt længere tid. Måske det er en god og naturlig reaktion fra din krop, fordi den har brug for at restituere en tid.
Måske har du i ventetiden på mit svar fået din menstruation eller en positiv graviditetstest. Hvis ikke, har du flere muligheder.
• Du kan se det an lidt længere og under alle omstændigheder gøre gode ting for din krop. Sørge for at spise jernholdigt, da du måske har fået lidt lav blodprocent efter de mange blødninger. Det er også en god idé at spise folinsyre tre måneder forud for en graviditet for at formindske risikoen for nogle typer af misdannelser. Du kan læse om andre anbefalinger for gravide og kvinder, der gerne vil blive gravide, på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: "Anbefalinger for gravide”
• Du kan opsøge læge og få taget en blodprøve, der viser, om du stadig har et højt niveau af graviditetshormon i kroppen. Hvis det er tilfældet, kan du med din læge lægge en plan.
Min umiddelbare reaktion på din situation er, at jeg ikke ser noget alarmerende ved, at din menstruation er udeblevet. Den skal nok komme igen.
Giv tid til at bearbejde de følelsesmæssige reaktioner
Lige nu er du sikkert utålmodig, og jeg kan godt sætte mig ind i din følelse. Du vil nok bare gerne have en baby i dine arme, så den nye fase af dit liv, som du var klar til, kan begynde. Du kan bare ikke rigtig gøre noget for at ændre på det, og jeg håber, at du kan finde ro i dit liv, som det ser ud lige nu. Måske kan du endda se nogle fordele ved, at du ikke bliver gravid med det samme. I hvert fald tror jeg, at der kan være en psykologisk fordel.
Det lyder som om, det har været en virkelig hård omgang med din sidste graviditet, der har gjort dig bange og ked af det. Hvis de følelser fylder meget, når du igen bliver gravid, kan den næste graviditet blive en tid med stor bekymring og uro. Det kan være godt at have lidt tid til at ”fordøje” voldsomme oplevelser. Tal dem igennem med din kæreste/mand, veninder, familie eller en psykolog. Så tror jeg, at både dig og din kæreste har et bedre udgangspunkt for den næste graviditet, som nok skal komme, når tid er.
Du ønskes alt det bedste.
Mange hilsner
Amalie
Amalie Á. Kühnrich
Skrevet af:
Amalie Á. Kühnrich
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK