Kan jeg være gravid efter sex uden kondom?
Hej. Jeg håber, der er en, der kan hjælpe mig med min usikkerhed. For 2 dage siden havde jeg sex med en dreng, ikke en fast partner, men vi brugte ikke kondom.
Jeg er nu bange for, om jeg har mulighed for at være gravid, tager nemlig ikke piller, jeg hev mig væk, inden han kom, men er der stadig mulighed for det?? Hvad skal jeg gøre ... Håber, I snart svarer.
- Den usikre, 14 år

SVAR:
Hej Usikre
Jeg forstår fuldt ud, at det er en frustrerende situation, du står i og beklager, at det først har været muligt at svare dig nu! Det er nogle tunge tanker, du går rundt med; at være usikker og bange for at være gravid.
Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål og desuden udfordre dig med nogle tanker og links til andre svar og artikler her på siden.
Gravid
For at en kvinde bliver gravid kræver det, at to ting sker samtidigt:
1. Kvinden producerer et æg, som løsnes. Dette sker normalt ca. 14 dage inden, menstruationen kommer. På dette tidspunkt er det muligt at blive gravid.
2. En sædcelle kommer op til ægget og befrugter det. Dette sker normalt, når en mand “kommer” oppe i kvinden. Man mener dog, at der også kan findes nogle få sædceller i det, der kaldes præsperm, og som er en slags glidecreme, manden producerer.
Fordi du ikke skriver noget om din menstruationscyklus, er det svært for mig at sige, om du har haft ægløsning på tidspunktet, hvor I havde sex – det kan du måske selv regne dig frem til. Sandsynligheden, for at der er kommet en sædcelle op til et æg, er lille, fordi du beskriver, at din partner ikke kom oppe i dig. Et tydeligt svar på, om du er gravid, vil du først få, hvis din menstruation udebliver, og du tager en graviditetstest. De fleste graviditetstest kan vise, om du er gravid allerede den dag, din menstruation udebliver.
Læs mere i vores tema Sådan opstår en graviditet.
Usikkerhed
Jeg kan fornemme, at du er meget usikker. Jeg tror, du vil kunne slippe af med en del af denne usikkerhed, hvis du ved, hvordan din krop fungerer. Sæt dig og kig i en biologibog, og læs evt. vores artikler
Pigens kønsorganer
Fra pige til kvinde
Pubertet – en ekstrem forvandling
Det kan også være en god idé at snakke med en lidt ældre kvinde, fx en storesøster, din mor eller en veninde.
Ubeskyttet sex
Når jeg læser dit spørgsmål, kan jeg se, du kun er 14 år. Du er altså stadig ved at udvikle dig både fysisk og psykisk som kvinde, og jeg må sige, jeg bliver bekymret for dig. Det skyldes ikke kun, at du har sex allerede nu – du ved sikkert, at den seksuelle lavalder er 15 år i Danmark. Min bekymring går lige så meget på, at du er så ung OG har sex OG ikke bruger prævention OG at det er med en ikke-fast partner. Jeg skriver det ikke for at pege fingre ad dig, men for at gøre det tydeligt for dig, at der er nogle ting, du bliver nødt til at tænke grundigt over, inden du fortsætter dit (sex)liv.
Du har nu oplevet, at der kan følge en masse bekymringer og usikkerhed med det at have sex. Du må tænke over, hvordan du mindsker den bekymring. Jeg vil råde dig til at holde en pause fra sex, indtil du har tænkt følgende igennem:
1. Hvis jeg vil have sex, hvilken form for prævention vil jeg så bruge?
* Hvis du vælger, at du vil fortsætte med at have sex, vil jeg anbefale dig at vælge kondom som prævention. Det skyldes, at kondomer beskytter effektivt mod graviditet og samtidig beskytter mod kønssygdomme. Hvis du ind imellem har sex med skiftende partnere, er der stor risiko for at få en kønssygdom.
* Hvis du er i et fast forhold, kan p-piller også være en mulighed, men de beskytter ikke mod kønssygdomme.
* Afbrudt samleje, som er den præventionsform, du har valgt, er meget usikker, og kan ikke anbefales til hverken at undgå graviditet eller kønssygdomme.
Læs også artiklen Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? og leksikonopslaget om kønssygdomme og/eller tag en snak med din læge.
2. Hvilket forhold skal jeg have til en kæreste/dreng, for at jeg er klar til at have sex med ham?
Sex er ikke bare en fysisk handling, men rummer meget mere end det. Og det er grunden til, at vi skriver så meget om både sikker sex og tryg sex her på siden. Sikker sex giver lidt sig selv, og det er også det, din bekymring går på. Når jeg alligevel nævner tryg sex, er det fordi, jeg tror, sex først bliver godt og rigtigt, når du føler dig tryg i det.
Det betyder: Når du ikke skal tænke på, om du er god nok. Når du ikke skal tænke på, om han vil være der, hvis du bliver gravid. Når du er i et forhold, hvor du er sikker på, at I støtter hinanden i medgang og i modgang (det er det man lover, når man bliver gift).
3. Hvad vil jeg gøre, hvis jeg bliver gravid?
Selvom du beslutter dig for at bruge prævention og bruger den helt efter bogen, er der alligevel altid en risiko for at blive uønsket gravid. Det er en overvejelse, du må tage med i dine tanker. Og det er godt at have tænkt over allerede nu – måske det også gør sex lidt mere alvorligt?
Læs evt. vores artikel Uønsket gravid – hvad gør du?
4. Er jeg klar til at åbne mig og blive så sårbar, som jeg bliver, når jeg har sex?
Sex påvirker os følelsesmæssigt og kan både føre til masser af glæde og dybe sår. Derfor vil jeg opfordre dig til at passe på dig selv i den her tid, hvor du er ved at udvikle dig fra pige til kvinde. Tag hellere skridtene lidt langsommere, så du er sikker på, det er de rigtige skridt, du tager. Det handler både om at passe på dig selv og din kæreste/partner.
Læs mere om det i artiklerne Vejen til god sex og Sex og følelser
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål, og at jeg også har sat lidt tanker i gang hos dig. – Pas på dig selv og skriv til os igen, hvis du ikke synes, du har fået svar!
Venlig hilsen
Anna Kammersgaard