Kan jeg være blevet gravid mens jeg sov?
Hejsa. jeg er virkelig bange for at jeg er gravid da jeg kun er 14. Sagen er den, at nytårsaften skulle jeg sove hos en veninde, som har 2 ældre storebrødre, som begge er lidt lune på mig. De er begge over 15. Da jeg sov, sov jeg med min veninde, men da jeg stod op, var hun ikke hjemme og døren var åben. Jeg fik at vide, at de begge var inde til mig for at ''se om jeg var vågen efter en lang nat '' Altså nytårs;). Da jeg så stod op, havde jeg en mærkelig fornemmelse af, om de måske har gjort mig noget, mens jeg sov, som kan gøre mig gravid?
Jeg var blevet advaret af mine forældre inden jeg tog af sted om at passe på mig selv. Jeg er hele tiden bange for, om jeg er gravid, uden at jeg kan vide det. For jeg sov jo, og er meget svær at vække, så jeg lægger ikke mærke til ting, der sker mens jeg sover.
Er der noget, jeg kan gøre for at finde ud af om jeg er gravid? Er der nogle gode råd eller nogle symptomer jeg måske burde have nu. Jeg ved, at der kun er gået 4 dage, men er stadig meget urolig, for kan slet ikke selv klare at have børn. og er MEGET ung. Jeg er bange lige nu for, at de måske har ''brugt '' mig mens jeg sov. :(
vh Marie, 14 år

SVAR:
Kære Marie
Tak for din mail.
Jeg kan godt forstå, at du er bange, når du går med en fornemmelse af, at du kan være blevet gravid.
Helt usandsynligt
Men det lyder ret usandsynligt, at de ville have kunnet gennemføre samleje med dig, uden at du vågnede. Du skulle nærmest være blevet bedøvet med noget.
Jeg ved ikke, hvorfor du får den fornemmelse, at de måske har gjort dig noget. Måske er det fordi du bliver overvældet af utryghed ved at være alene med dem, og opdage at din veninde er gået?
Måske er det den måde de siger, at de har været inde hos dig, på.
Men hvis de har antydet noget seksuelt, så er det absolut ikke noget, man laver sjov med. Hvis de på nogen måde har rørt dig på intime steder, er det rent faktisk en kriminel handling. Enten blufærdighedskrænkelse eller voldtægt, hvis de også har gennemført samleje. Er det ikke muligt at tale med din veninde om det? Hun kender dem og har måske en fornemmelse af, om de overhovedet kunne finde på at røre dig. Og hun ved nok også om de vil være ærlige om sådanne ting.
Vished
Når det er sagt, så er der ting, du kan gøre, for at finde ud af, om du er gravid. Det nemmeste og hurtigste er, at købe en graviditetstest i et supermarked. De ligger som regel på en hylde ved kassen, hvor du selv kan tage den – uden at spørge nogen. De kan også købes på apoteket.
Viser det sig, at den er positiv, skal du kontakte din læge, få en undersøgelse hos ham og fortælle ham, hvordan det er gået til. Du har ret i, at du er ung til at være gravid og skulle være mor, men er du blevet det, er der også hjælp at få, så du kan takle det.
Jeg håber og ønsker for dig, at der intet er sket – og at den forskrækkelse, du nu har fået, kan hjælpe dig til i fremtiden, at passe godt på dig, så der ikke opstår sådanne utrygge situationer. Jeg synes f.eks. ikke du skal overnatte steder, hvor du ikke er tryg. Fortæl derhjemme, hvis du ikke føler dig tryg nok til at overnatte, så er jeg sikker på at de kan hjælpe dig med at komme hjem.
Har du brug for yderligere hjælp, er du velkommen til at skrive igen eller gå ind på vores hjemmeside og læse artikler, som omhandler det, du søger.
Kærlig hilsen Ruth
Ruth Tidemand Nielsen
Skrevet af:
Ruth Tidemand Nielsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk