Kan jeg være blevet gravid efter at have glemt P-pille?
Hej. Jeg er en pige på 16år. Jeg er på p-piller, og for to dage siden altså d.13/3 glemte jeg min p-pille. Dagen efter altså den 14/3 havde vi sex og han kom oppe i mig.
Da jeg kom hjem tog jeg begge p-piller på en gang, som man jo skal, det var omkring ved en 18.00 tiden. Jeg tager den også normalt om aftenen. Mit spørgsmål er så, om der er store chancer for, jeg kan være blevet gravid?
-Vil være meget glade, hvis i vil svare, selvom i nok har fået spørgsmålet mange gang.
Kh pigen på 16.

SVAR:
Kære pige på 16
Du har ret i, at vi ofte har svaret på et spørgsmål, der ligner dit. Jeg har derfor tilladt mig at kopiere en del af et svar til en anden pige i samme situation, som jeg sendte for et par måneder siden.
Hvad betyder en glemt p-pille?
Du skriver, at du glemte en p-pille, dagen før I havde sex.
Gør det nogen forskel for sikkerheden?
På nedenstående links kan du se flere svar. Eller du kan gå ind i vores leksikon, klikke på P-piller og få en lang liste af artikler og svar, som handler om P-piller. Så kan du vælge de titler, du kan se er interessante for dig.
Jeg har taget en P-pille for meget – hvad nu?
Kan jeg være sikker på mine P-piller?
Kort kan jeg sige, at der er forskel på, i hvilken uge, du glemmer p-pillen, og hvor sikker du derefter kan være på deres effekt.
I æsken med dine p-piller ligger der en "indlægsseddel". Sådan en seddel ligger ved al medicin. Der kan du læse, hvad der sker hvis du glemmer en p-pille i hhv. uge 1, 2 eller 3.
• Hvis du var i uge 1, da du glemte p-pillen, kan du være blevet gravid, fordi I havde sex dagen efter. En glemt p-pille i uge 1 skal tages så snart man opdager det - hvilket du også gjorde. Men man skal beskytte sig ekstra den efterfølgende uge.
• Hvis du var i uge 2, er din sikkerhed af pillerne uændret, fordi du tog den så snart, du huskede det.
• Hvis du er i uge 3, når du glemmer en p-pille, skal du enten tage den,så snart du husker det og så fortsætte med resten af pakken + den næste pakke uden pause. ELLER DU KAN stoppe med p-pillerne den dag, du opdager, du har glemt en, holde din pause og så tage næste pakke. Sikkerheden er da uændret.
Du kan altså se, at chancen (el. risikoen) for graviditet er størst, hvis du har glemt en pille i uge 1, og I ikke brugte anden beskyttelse.
Studér pakken / indlægssedlen
Jeg synes, du skal finde indlægssedlen frem, så du ved, hvor den er. Det er rart at kunne kigge i den med det samme, hvis du igen skulle glemme en p-pille. Som du kan se, kan vi ikke her på siden påtage os at besvare akutte spørgsmål, men du er altid meget velkommen til at skrive til os!
Yderligere beskyttelse?
Usikkerheden om, hvorvidt du har været/er gravid, kan godt fylde en del. Jeg håber, du kan tale med din kæreste om det. Mange føler sig klar til et aktivt sex-liv, før de føler sig klar til at få børn. Det er én god grund til at bruge prævention.
En anden ting er, at du/I risikerer smitte med kønssygdomme, og dem beskytter p-pillerne dig ikke imod! Med mindre man vælger én seksual-partner for hele livet, og den person også er jomfru, når I mødes, så er der en temmelig stor sandsynlighed for, at du i løbet af livet bliver smittet med en kønssygdom. De kan være mere eller mindre alvorlige. Derfor kan det være en rigtig god ide at bruge kondom, så længe I er unge, og ikke ved, om det bliver jer resten af livet. På den måde passer I bedre på jer selv og hinanden.
Venlig hilsen
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
jordemoder
adamogeva.dk