Kan jeg starte på en frisk, hvis jeg skifter skole?

Vis spørgsmål

Hej.....

Jeg går på en skole, hvor drengene kigger mærkeligt på mig, og pigerne fra min klasse snakker og er ikke meget sammen med mig. Kan det skyldes, jeg ligner en dreng?????? Og har vredesudbrud engang imellem, men hvis jeg skifter skole, kan jeg så starte på en frisk????

Der er også en dreng, jeg kan lide, men jeg tør ikke spørge, om vi skal være kærester, fordi så viser han bare sms'en eller siger det til nogen. Hvad gør jeg?

Mvh L, 11 år

SVAR:

Hej L

Tak for dit fine brev, hvor du viser, at du er en pige, der er god til at lægge mærke til andre og til at tænke over tingene. Selvom du fortæller om nogle rigtig svære ting, så er der tegn på, at du er på vej i den rigtige retning.

Ensomhed giver bange følelser

Du går på en skole, hvor du har lagt mærke til, at drengene kigger mærkeligt på dig, skriver du. Du fortæller også, at pigerne fra klassen ikke snakker eller er ret meget sammen med dig. Og så tænker du, at det måske skyldes, du ligner en dreng. På mig lyder det, som om du føler dig lidt ensom i din klasse. Har jeg ret? Når man er ensom, går man ligesom rundt uden om de andre og kigger ind, og så kan der jo godt blive plads til en masse fantasier om, hvad de mon tænker om dig.

Det er sværere at være barn, end man skulle tro!

Måske kender du sangen: “Det er svært at være elleve år?” Den blev meget populær for en hel del år siden, og jeg tror, det er lige så svært i dag, som det var dengang. Husk, at det også er svært for de andre. Når de “kigger mærkeligt” på dig, er det nok mest, fordi de også er usikre og måske ensomme.

Hvis man har det sjovt, løser meget sig selv

Hvis man har venner og har det sjovt, så betyder det ikke så meget, hvad andre tænker eller mener. Mennesker – og især børn – er jo sådan indrettet, at de let kan ændre deres meninger. Hvis du ikke ligefrem bliver mobbet, er der ingen grund til at tro, at du ikke ville kunne få nogle gode venner.

Vær venlig

Men venner er på den anden side ikke noget, der kommer af sig selv. Det kræver nemlig, at du selv er venlig og til at stole på. Når du så ærligt skriver, at du har vredesudbrud engang imellem, tænker jeg, at det nok er det, der er den største hindring for dig. Et skoleskift vil kun give dig en frisk start, hvis du samtidig beslutter dig til at gøre noget ved din måde at være kammerat på.

Tal med en voksen

Det er nemmere sagt end gjort at slippe af med vredesudbrud, så jeg synes, du skal snakke med en voksen om det. Hvis du ikke kan tale med dine forældre, er der måske en lærer, en moster, en bedstemor eller en anden, du kan betro dig til? Det er vigtigt, du ikke skal kæmpe med de her tanker alene.

Vent med kæresteriet

Når du skriver om kærester, tænker jeg, det er en god idé at vente, til du har vist, at du kan være en god ven/veninde. Det vigtigste i et kæresteforhold er venskab, og først senere i livet giver det mening at blive rigtige kærester.

Hvad med fritiden?

Du skriver ikke noget om fritidsinteresser, men det er også en god måde at få venner på, fordi man er sammen om noget, begge synes er sjovt og spændende.

Måske kan du også få gode ideer til din vej videre frem ved at læse nogle artikler her på siden:
Er der nogen, der kan li' mig?
Gode venner
Hvem er jeg?

Jeg sender mange gode ønsker og tanker til dig!

Mvh Tove