Kan jeg risikere aldrig at få bryster?
Hej Adam og Eva. Har ledt og ledt, men jeg kan ikke finde en artikel, der svarer på lige præcis dette.
Jeg fik min første menstruation i forgårs. Jeg har læst, at ofte har man haft bryster i 2 år inden den første menstruation, men det har jeg ikke. Jeg kan ikke engang fylde den mindste BH halvt ud. Min mor har rimelig store bryster og min søster (22 år) bruger også b skål. Min mormor har også rimelig store bryster. Har hørt at bryster vokser, indtil man bliver 20, men synes at det er underligt, at der ikke snart sker noget mere med mig. Kan jeg risikere aldrig at få bryster?
Håber virkelig at i har tid til at svare, for er ret ked af det.
Hilsen Malou, 14 år

SVAR:
Kære Malou
Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du spørger, når du er så ked af det. Du skal aldrig gå alene med tanker, der gør dig ked af det. Tal altid med en voksen eller som du gør her, ”taler” med mig via AdamOgEva.dk
Din pubertetsudvikling er begyndt
Jeg vil starte med at sige til dig, at du får bryster, for så vidt jeg kan læse ud fra det, du skriver, så er du allerede begyndt at få bryster. Du skriver nemlig, at du ikke engang kan fylde den mindst BH halvt ud, men det lidt, der fylder, er tegn på at brystudviklingen er startet. Hvis du mærker efter, kan du sikkert mærke på brystvorterne, at de er forandrede, mere hårde end da du var barn. Det er tegn på, at du er kommet i pubertet. Om det ender med en A, B, C skål er ikke til at vide.
Det vigtigste er, at du bliver glad for din krop og accepterer den, som den er.
Måske er du også begyndt at få kønsbehåring, det følges nemlig nogenlunde med udviklingen af bryster. Bryster består af både kirtelvæv og fedtvæv, det kan derfor have betydning for brysternes størrelse, hvis du er meget slank.
Stor variation i udviklingen
Der er rigtig stor forskel på, hvornår den enkelte pige begynder at få bryster, og hvornår hun får menstruation. Jeg har aldrig hørt det, du har hørt, at man har haft bryster i 2 år inden den første menstruation kommer. Du kan tage det roligt, din udvikling til kvinde er startet. Hvis du oplever, at det ene bryst er større end det andet, skal du ikke bliver bekymret, for brysterne kan godt vokse lidt forskelligt. De skal nok få samme størrelse.
Du er 14 år. Nogle piger begynder at få bryster tidligere, men det betyder ikke, at det er unormalt, at du som 14 årig først mærker den spæde start på at udvikle bryster. Som sagt, er det ikke på nuværende tidspunkt til at vide, hvilken BH størrelse du ender med at bruge. Jeg håber meget, at du ender med at blive glad for din krop.
Læs også: Fra pige til kvinde og Pubertet - en ekstrem forvandling
Venlig hilsen Elsebeth.
Elsebeth Fink Rasmussen
Skrevet af:
Elsebeth Fink Rasmussen
sygeplejerske
adamogeva.dk