Kan jeg invitere en pige ud, når jeg er 19 og hun er 17?
Hej, jeg ville høre, om I kan hjælpe mig. Jeg står i den situation, at jeg gerne vil spørge en pige ud, og det er jo også fint nok, men problemet er, at hun er 17 år og jeg er 19 år.
Jeg ved ikke helt, om det er okay, da hun er under 18 år og jeg over 18. Hun bliver 18 år april næste år, så der er jo ikke så lang tid til, men jeg har det sådan, at hvis jeg ikke spørger hende nu, er der bare en anden, der gør det.
Håber I kan hjælpe mig og på forhånd tak.
Hilsen Anders, 19 år

SVAR:
Kære Anders
Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du tager dig selv alvorlig, og søger afklaring på et område, hvor du er i tvivl.
Helt ok
Du spørger, om det er ok, at du som 19årig inviterer en pige på 17 år ud. Det korte svar på det er, at det kan jeg ikke se noget problem i. En aldersforskel på to år er ikke en hindring. Så invitér hende endelig ud, hvis det er det, du har lyst til. Det er der ingen problem i som sådan.
Motivet
Men samtidig med, at det er ok, at invitere pigen ud, så bliver jeg alligevel lidt nysgerrig over, hvad det er, der får dig til at spørge. Hvad dit motiv er for at spørge, og for at invitere hende ud.
Handler det om, at du gerne vil være ven med hende, eller kæreste, eller måske gerne vil have sex med hende? Det stiller dit spørgsmål i lidt forskelligt lys. Hvis det handler om, at du synes, hun er sød, og gerne vil være ven med hende, og måske lade det blive til mere end venskab med tiden, så er det bare at klø på.
Hvis det er sex, det handler om, så vi her på adamogeva.dk af den holdning, at det hører hjemme i et stabilt og trygt forhold, hvor man gennem lang tid, har haft mulighed for at lære hinanden at kende og har forpligtet sig på hinanden. Sex er det mest intime og sårbare, man kan have med et andet menneske.
Det kan du læse mere om i de har artikler, hvis det er relevant for det, du spørger om:
Værd at vente på
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Vejen til god sex
Måske handler det slet ikke om sex, og så skal du bare se bort fra det sidste, jeg har skrevet til dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
Kærlig hilsen Steen
Steen Møller Laursen
Skrevet af:
Steen Møller Laursen
Landsleder for Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK