Kan jeg igen få tillid til min kæreste, som sniffer kokain?
Hej brevkasse.
Jeg har i et tidligere langvarigt forhold været igennem en del dårlige oplevelser med utroskab og løgne. Det sidder meget dybt i mig, og jeg mærker tit disse oplevelser i mit nye forhold. Har en skøn kæreste, som jeg har været sammen med i et år. Efter godt og vel otte måneder opdager jeg, at han sniffer kokain. Jeg har fortalt alt omkring mit tidligere forhold, hvor svært jeg har det med løgne, utroskab og generelt med at stole på folk. Jeg har sågar fortalt, at jeg ikke har noget tilovers for folk, som tager stoffer! Da jeg bliver klar over, han sniffer, bliver jeg vred, og han bliver enormt ked af det og forsikrer mig om, at det er sidste gang, han vil gøre det! Han vil ikke miste mig pga. det.
En fredag aften har jeg den underligste følelse i kroppen af usikkerhed, mistillid og jalousi over, at han skal til en fest lørdag! Det får mig til lørdag aften at tjekke hans Facebook, (ved, det er dumt!) hvor jeg rent faktisk finder ud af, at han har skaffet sig kokain til denne fest! Jeg er så angst for, at det jeg har læst er rigtigt, og at han faktisk har løjet overfor mig. Angsten for at miste en, jeg holder så meget af, gør så ondt indeni. Ud over det læste jeg også, at han efter en bytur skrev til en kammerat: “Når D kommer hjem, siger jeg, at det er dig, som har lavet sugemærker på min hals,” hvilket tydeligvis er en kæmpe løgn.
Jeg lovede mig selv, da jeg kom ud af det gamle forhold, at jeg ville passe bedre på mig selv og aldrig lade mig være i et forhold, hvor jeg blev behandlet med løgne og måske utroskab eller for den sags skyld: stoffer!! Er virkelig i vildrede, og har allermest lyst til at konfrontere ham med alt, jeg ved! Men hvordan skal jeg kunne stole på ham og samtidig kunne opbygge tilliden, når den allerede er blevet brudt?
Hjælp!! Psykolog er overvejet pga. jalousi – mere til mig selv som en personlig investering.
D, 25 år

SVAR:
Hej og tusind tak for dit brev.
Din jalousi er forståelig
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det ikke lyder spor underligt, du ser dig selv som jaloux. Som jeg læser dit brev, har du mange dårlige oplevelser med din ekskæreste, og nu understreger din nye kæreste, at drenge ikke er til at stole på. Det er kun klart, du er mistænksom, bliver usikker og jaloux. Det er naturligvis ikke en rar følelse, men jeg kan godt forstå, du har det sådan.
Lyt til din mavefornemmelse
Det kan være rigtig svært at genopbygge et forhold, når der har været løgne og mistillid i forholdet. Du kan godt konfrontere din kæreste, som du har lyst til at gøre, og han vil sikkert også sige undskyld og love, at det ikke sker igen. Nu har du dog haft så mange dårlige oplevelser i dit liv, så jeg synes du skal overveje meget nøje, hvad DU har brug for.
Du skriver, du har lovet dig selv, at du ikke længere vil være i et forhold med løgne, utroskab og endda stoffer, og alligevel sidder du nu i en rigtig dum situation. Din mavefornemmelse er ikke god. Alle faresignalerne er der: han tager stoffer og har løjet om det, han går i byen og tager stoffer, selvom han har lovet at lade være, og han har nogle sugemærker, som han ikke har lyst til, du skal vide, hvem har lavet. Det er meget forståeligt, du bliver mistroisk og såret.
Nu skal du gøre op med dig selv, hvad du vil gøre med denne mavefornemmelse. Vil du ignorere den eller have tillid til dig selv? Som jeg forstår dit brev, har du også beviser for, at han har skaffet kokain og har et sugemærke, han ikke vil fortælle, hvem har lavet. Du skriver det meget fint selv: “Hvordan skal jeg kunne stole på ham, når tilliden allerede er blevet brudt?”
Tilgivelse eller opbrud
Hvis du vælger at tilgive din kæreste og tro på, han forbedrer sig, vil det kræve meget af dig. Du skriver selv, at det bliver svært at stole på ham igen. Men det er ødelæggende for et forhold, hvis du hele tiden minder ham om hans tidligere fejl, og det vil endda muligvis øge sandsynligheden for, at han gør det igen.
Hvis du vælger at tilgive ham, skal jeres forhold fortsætte ud fra en tro på, at han kan og vil forbedre sig, og det skal du give ham plads til at prøve. Det betyder ikke, du accepterer, at han har løjet, men at du vælger at stole på ham igen.
Kan du ikke stole på ham mere, men vil holde øje med ham, være på vagt og jaloux, så bliver forholdet svært at redde. Uanset om han forbedrer sig, vil mistillid hele tiden lægge en dæmper på glæden og kærligheden. Hver gang han går i byen, vil du tænke på, hvad han laver osv. Hvis det er det er sådan, du tror, det vil blive, så bliver det rigtig hårdt, og det vil muligvis ende i et brud på et senere tidspunkt.
Et godt råd
Nogle gange kan det hjælpe, hvis du forestiller dig, at din bedste veninde fortæller dig om den her fyr, som hun har opdaget tager stoffer og lyver. Hvad vil du råde hende til? Derudover synes jeg, at du skal lytte til din mavefornemmelse og spørge dig selv, hvad DU har brug for, og hvem DU har lyst til at være sammen med. Jeg ved, det overlader lidt mere tænkning til dig, men det er kun dig selv, der kan bestemme dig for, hvad du skal stille op.
Måske kan du få noget ud af at læse de her svar til andre:
Hvad skal jeg gøre, når min kæreste lyver for mig?
Min kæreste ryger hash igen – hvad stiller jeg op?
og artiklerne
Konflikter i parforholdet
Når fortiden gør ondt
Den nødvendige tilgivelse
Med venlig hilsen
Miriam