Kan jeg håbe at mine bryster vil vokse mere?
Jeg er 19 år, men har virkelig små bryster. Virkelig! ikke bare små, men rigtig små. Jeg ved også godt, at det er normalt, at den ene er lidt større end den anden, men i mit tilfælde er det virkeligt slemt idet, at mine bryster i forvejen er virkelig små.. Det er lige før at mit venstre bryst er helt fladt som en lille piges.
Jeg kan virkelig ikke holde det ud, og det har gået mig på i mange år. Lige siden jeg var 14 år og alle andres var begyndt at vokse, hvor mine stadig var HELT flade. Jeg fik ofte at vide, at det nok sku' komme med tiden, men nu er jeg altså 19? Tror altså ikke, at det er normalt. I hvert fald ikke i sådan en grad som dette. Er der overhovedet nogen mulighed for, at de vokser mere, og er der noget jeg kan stille op.
Jeg ønsker virkelig et svar på dette.
Mvh. Ida

SVAR:
Kære Ida!
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at være anderledes. Du skriver endda, at du ikke tror, du er normal. Det må være en rigtig træls bekymring at have!
Din udvikling generelt.
Du skriver, at du ikke tror, det er normalt, med den størrelse bryster du har. Hvis du gerne vil have svar på det spørgsmål, er du nok nødt til at gå til lægen. Der er nogle meget sjældne sygdomme, der kan betyde, at éns udvikling ikke er, som den burde være. Men hvis det skyldes en sygdom, vil der også være andre ting i udviklingen, der ikke er normalt. Du skriver ikke noget om, om din krop ellers har udviklet sig normalt – om du har fået din menstruation og om kønsbehåringen er normal. Det vil være sådan nogle ting, en læge vil bruge til at bedømme, om din krop har udviklet sig normalt, og om den er færdig med at udvikle sig.
Størrelsen er arvelig
Hvis du har fået din menstruation, og din kønsbehåring er fuldt udvokset, så vil dine bryster alligevel ændre sig gennem livet – specielt afhængigt af om du tager på i vægt eller bliver gravid. Derfor kan jeg desværre ikke komme med et endegyldigt svar på, om dine bryster bliver større. Har du prøvet at spørge din mor? Tit går det i arv, hvor hurtigt éns udvikling går, og også hvor store bryster man får, så du kan nok i virkeligheden få det bedste svar hos hende.
Væn dig til din krop – elsk den
Hvis nu det er sådan, at din udvikling på alle andre områder har været normal, og din mor også har små bryster, så kan det godt være, at du er nødt til at vænne dig til tanken om, at dine bryster ikke bliver større. Hvis du søger på ”bryster” i vores leksikon, kan du se hvor mange andre, der har stillet spørgsmål, der handler om deres bryster, og rigtig mange handler om, at de er kede af, at deres bryster ikke er større. Så i virkeligheden er det måske mere normalt at have små bryster og være utilfreds med dem, end det er at have store bryster og være tilfreds..?
Jeg tror, det bedste, du kan gøre for dig selv, er at stille dig foran et spejl og se på dine bryster og fortælle dig selv, at de er helt perfekte, som de er!! – De er hverken for store eller for små, de er en del af din krop, og den skal du leve med rigtig mange år endnu. Derfor gør du dig selv en enorm tjeneste ved at øve dig i at acceptere og måske endda lære at holde af din krop, som den er. Du vinder ingenting ved at være utilfreds med den, men til gengæld vinder du en masse frihed fra bekymringer og ærgrelse, hvis du tillader dig selv at være glad for den måde, du ser ud på.
Idé
Der er også mange muligheder for BH’er, der kan støtte rigtigt og give lidt mere fylde, eller indlæg man kan lægge i BH’en. Jeg tror bare, det er vigtigt, at du tænker, at du pynter på noget, der i forvejen er smukt, så du ikke går rundt og er genert, hvis andre skal se dine bryster uden BH.
Håber det var svar på dit spørgsmål?! Eller er du velkommen til at skrive igen!
Se også:
Er min udvikling gået i stå?
Hvad stiller jeg op med min manglende udvikling?
Jeg er 16 år, hvorfor har jeg ingen bryster?
Kærligst Lotte
Lotte Høeg Hansen
Skrevet af:
Lotte Høeg Hansen
læge
adamogeva.dk