Kan jeg gøre noget ved min generthed?
Hej. Jeg er en pige på 16 år. Jeg har et problem, jeg er virkelig meget genert. Jeg har svært ved at snakke med folk, jeg ikke rigtig kender, har faktisk også svært ved at snakke med min familie - kun nogle få i min familie..
Men det største problem er, at jeg jo så har rigtig svært ved at få nye venner. Eller f.eks hvis jeg har snakket lidt med en dreng i byen, og begynder at skrive med ham osv og så vi aftaler, at vi skal mødes igen, så tør jeg ikke. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige eller snakke med ham om..
Er der noget, jeg kan gøre ved det?
Hilsen den generte.

SVAR:
Kære "generte"
Hvor er det godt, du skriver til os og nu prøver at ta´ et skridt for at komme af med genertheden.
Der er mange, som kommer langt op i voksenårene og ikke får arbejdet med det, og det er forfærdelig svært, for man bliver let meget ensom i det, føler sig ufri, uglad, får panikangst, bliver deprimeret.. Så tillykke med initiativet og JA, der er noget, du kan gøre ved det.
Generthed
Generthed kan dække over tanker som: Jeg er ikke god nok, jeg føler mig forkert, anderledes, de andre synes nok, at jeg ser dum ud, snakker mærkeligt, mener noget forkert osv. Een har sagt:..at være genert er at være alt for bange for fremmede og se for kritisk på sig selv.
Når man er genert, lever man alt for meget i andres hoveder og i sin egen fantasi. Man er alt for optaget af, hvad andre mener og tænker og kan gøre sig mange forestillinger om det i sin fantasi.
Man tror måske, at alle holder øje med een. Men virkeligheden er faktisk, at vi alle er mest koncentrerede om os selv og ikke ser de andre.
Det kan du gøre
Her er et par links, du kan prøve at kigge på:
Psykoweb/selvtillid
Psykoweb/psykodrama
http://www.psykoweb.dk/psykodrama/Bog3b.htm
På disse links kan du læse, hvordan nogle arbejder med deres generthed.
Det handler meget om at leve i nuet, i øjeblikket med engagement. Koncentrer din opmærksomhed om det, der sker lige her og nu. Befri din nysgerrighed. Vær dig - her og nu. Dejlig tanketom.
Når du forlader nuet, øjeblikket, så bliver du uopmærksom, mister kontakten med dig selv og andre og hvirvles rundt i et kaos af tanker og indre fantasier og katastrofer.
Vær dig selv
Du må til at øve dig i at tage dig selv mere alvorligt, respekte´r dig selv, som den du er og lé ad dig selv, når der er noget at le af i stedet for at fordømme dig selv.
Som teenager vil man gerne ligne de andre og ikke falde ved siden af, men det er så vigtigt, at du er dig selv.
Du må arbejde med at have det godt med at være dig, at kunne li´ det, du er - og gør.
Du er den bedste i verden til at være dig. For du er den eneste af din slags. Gud har skabt dig, som han ønsker dig.
Men ægte selvtillid indefra kommer ikke fra dag til dag, derfor tror jeg, det ville være godt for dig at finde en voksen, som kan hjælpe dig med at "springe ud i livet", som den du er.
Tal med nogen om din generthed
Måske kender du en voksen, ellers findes der i de fleste kommuner en åben ungerådgivning, hvor man kan komme til at snakke med en psykolog eller blive henvist til en gruppe, hvor man arbejder med disse problemer. Spørg evt. din klasselærer, om han eller hun ved, hvor du kan henvende dig.
Mit ønske for dig er, at du kommer til at opleve glæde ved at føle dig fri, modig og glad, bare fordi du er dig - og er i live.
Læs også artiklen: Hvad er jeg værd? her på hjemmesiden under - følelser 18+
God arbejdslyst
Kærlig hilsen
Hanna Kiel