Kan jeg gøre noget ved, at jeg er vildt grim forneden?
Hej, jeg ved godt det her spørgsmål er stillet mange gange, men kan man vokse fra at ens indre kønslæber ikke er ens?/;'
Og så synes jeg virkelig jeg er vildt grim forneden. Jeg glatbarberede mig for nogle uger siden, og det er som om huden "under" mig er mørkere end på venusbjerget, er det normalt? Og kan jeg gøre noget ved det? Og så synes jeg min hud på de ydre skamlæber er enorm grim, da den er sådan 'rynket' :s kan man gøre noget ved det?
Jeg er virkelig træt af det fordi jeg synes det ligner jeg er 80 år eller sådan noget. Det bekymrer mig meget, da jeg også er bange for at det virker frastødende osv. og at folk synes jeg er grim forneden. - Håber på et svar.
På forhånd tak.
Skytten, 15 år

SVAR:
Kære… !
Jeg er sikker på, at du ikke er grim forneden, men ser fuldstændig normal ud. I løbet af puberteten ændrer du også udseende forneden, altså svarende til de ydre kønsorganer.
Du har oplevet en helt normal udvikling
Jeg kan fortælle dig at de ydre kønslæber/de store kønslæber er to ret fedtfyldte hudvolde, der er beklædt med hår. De indeholder store grupper af vener (blodårer). Det er blandt andet den store mængde af blodkar, der gør, at de er mere mørke end huden over mons pubis (venusbjerget). Når du barberer hårene af, vil der naturligt være mange småprikker/rynker svarende til hårsækkene.
De små kønslæber er tynde hudfolder, der er beklædt med en hud, der ligner slimhindevæv, det giver også en anden farve end den huden på fx maven har.
Dine indre kønslæber er af forskellig størrelse, skriver du. Vi tror, at vi er fuldstændig symmetriske, men det er vi ikke. Kigger du på dig selv, kan du se at dit venstre øre ikke er et fuldstændigt spejlbillede af dit højre øre. Sådan gælder det også for dine kønslæber, så du må acceptere, at dine kønslæber har forskellig størrelse.
Som jeg læser din beskrivelse, svarer det fuldstændig til det, der er normalt.
Du skriver, at du er bange for, om synet af dine ydre kønsorganer vil frastøde folk. Mon du tænker på nogen bestemt? Er du fx bange for, hvad folk tænker, når du går i bad efter fx en tur i svømmehallen, eller tænker du på fremtiden og hvad din mand vil sige første gang I skal i seng med hinanden.
Lær din krop at kende og bliv tryg ved den
Det, der er vigtigt, er først og fremmest, at du lærer din krop at kende, og føler dig tryg ved den og tilfreds med den. (Du kunne fx gå på biblioteket og låne en bog om kroppen. Måske har du en god veninde, ældre søster du kunne fortælle om dine tanker). Den tryghed tror jeg, du kan få ved at lære din krop at kende, og få større viden om, hvad der er normalt. Når du dertil, vil du heller ikke være bange for at vise din krop for andre.
Håber at du kan bruge svaret til at tænke, at din krop er perfekt, som den er.
Du kan læse svar til andre piger, som har ligende bekymringer som dig:
Ser min skede mon helt normal ud?
Er vildt usikker på mit underliv - ser jeg normal ud?
Kan jeg få mine skamlæber opereret?
Mine kønslæber er alt for store, kan jeg gøre noget?
KH Else
Else Vinter Skou
Skrevet af:
Else Vinter Skou
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK